تکامل سرمایه انسانی

© AFP 2023 / Eduardo Munoz Alvarezتکامل سرمایه انسانی
تکامل سرمایه انسانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت های بزرگ هر چه بیشتر متمایل به استخدام کارمندانی هستند که علاوه بر تحصیلات عالی بتوانند خود را با تغییرات وفق بدهند و قادر باشند به نحواحسن از انجام وظیفه محوله برآیند

سیاست مهاجرتی،  افزایش سالمندان، عدم تعادل پرسنل،  دانش اقتصادی  و آموزش پرسنل و بهداشت و بهداری  — موضوعات  همایش بین المللی اقتصادی   در  سنت پطربورگ  هستند که در یک بلوک  بزرگ تحت عنوان «  تکامل  سرمایه و شایستگی انسان»  متحد شده اند.

کشورهای بزرگ — لوکوموتیوهای رشد جهانی —  که نقش بزرگی  در دهه های اخیر ایفا کردند  بزودی با  مسأله افزایش سالمندان روبرو خواهند شد که به معنی افزایش ساکنان بازنشسته است.  فعلا اقتصاددانان سعی می ورزند حساب کنند  که عملکرد کار چگونه باید باشد  تا بتوان کمبود کارگران را جبران کرد. متخصصان بیولوژی و دکتوران معلوم می کنند  که آیا راهی برای  افزایش قابلیت کار انسان می توان یافت  و در آینده نزدیک به چه شکلی می توان از این امکان استفاده کرد.  بموازات این تلاش ها،  بحث هایی در باره  آموزش پرسونل جریان دارد. شرکت های بزرگ هر چه بیشتر متمایل  به استخدام کارمندانی هستند که علاوه بر تحصیلات عالی  بتوانند خود را با تغییرات وفق بدهند و قادر باشند  به نحواحسن از انجام وظیفه محوله برآیند.

دنیس کونانچوک،  رئیس مرکز  طرح های  آموزشی  مدرسه  اقتصاد « اسکولکووا»  در این خصوص گفت: کمبود انجینران محسوس است.  منظور کمبود متخصصانی است که دارای تخصص  مهندسی — فنی باشند   و بتوانند  به وفق یابی فناوری های  عالی غربی دست بزنند  و از گرایش ها در  تکنولوژی های جدید سر در بیاورند.  در عرصه  مدیریت مهندسی  کمبود محسوس است.  شرایط اقتصادی چند سال اخیر گویای آن است که  متخصصانی از تقاضای بالا برخوردارند  که کارایی عملیات را درک کنند — تولید جنس بدون از دست رفتن  کیفیت و با کاهش تأخیر و کنترل عالی  زنجیره  تحویل و دریافت کالا  و طراحی اجناس برای بازار مصرفی  کنونی و آینده.

یکی از  مسائل بزرگ این است که  همه  کارمندان از تحصیلات عالی  و مهارت های خوب کاری برخوردارنیستند تا بتوانند  وظایف محوله را بخوبی اجرا  کنند. این مسأله هم در عرصه  مدیریت  و  هم تولید مشاهده می شود. ذینفعی کارفرمایان  در  کارمندان آینده خود که هنوز در حال تحصیل هستند  باعث رفع این مسأله خواهد شد.

ایساک فرومین  رهبر علمی  انستیتوی   توسعه آموزش و پرورش در این باره گفت: دعوت از کارفرمایان صنعتی در روند تحصیل  و آشنایی با کار آزمایشگاه ها  و ارائه توصیه ها مفید خواهد بود.  بدین ترتیب آنها می توانند متخصصان آینده را برای کار در شرکت های خود انتخاب کنند. هیچ  چیز دیگری  ضرورت ندارد.

در این میان  مراکز آموزشی نیز باید به آنچه دانشجویان  یاد می گیرند توجه نشان دهند. بسیاری از دانشجویان در سالهای تحصیل  کار هم می کنند.

 دانشگاه باید درک کنند که آنها باید دائما در  ارتباط با  بازار کار باشند.  بدین منظور شرایط لازمه باید ایجاد شود.  بسیاری از دانشجویان در  سالهای 4-3 تحصیل  مشغول کار می شوند. من اغلب از آنها می پرسم، دانشگاه  از کار شما باخبر است  و آیا  از آن در  روند تحصیلی  استفاده می شود.  جواب یکسان است —  به هیچ شکلی  تجربه کاری دانشجویان در روند تحصیلی  مورد استفاده قرار نمی گیرد.  دانشگاه ها در این عرصه باید  فعال تر  عمل کنند.

همانا چنین  ذینفعی مشترک،  ارزیابی صحیح  و  تقاضای بازار کار  را ممکن می سازد.  از آنجا که بازار  کار خیلی سریع تغییر می کند  باید  کاری کرد تا دانشجویان  بهتر از عهده کار در بخش های مختلف برآیند.

دنیس کونانچوک  در این خصوص گفت:  موضوع اصلی بحث آن است که دانشگاه ها باید  علاوه بر تحصیلات  تخصصی ، دانشجویان را برای  زندگی  آماده کنند  و  مجموعه آموزشی فراتر از  سطح تخصصی را به آنها بیاموزند.  دراینجا  از  مهارت های  فکری مانند تفکر انتقادی و مهارت های  کار در شرایط تیمی و تغییرات صحبت می شود. فعلا این اهداف توسط  شرکت های آموزشی  و یا بر اساس  پروژه های خصوصی آموزشی پیاده می شوند. دانشگاه ها نیز  سعی می کنند برنامه های  آموزشی خود را در این جهت  تغییر بدهند.

 مسأله  مهاجران کاری نیز  بطور جداگانه بررسی می شود که با گذشت هر سال تأثیر  بیشتری بر  بازار کار می گذارد.  از یکسو مهاجران  کمبود  کارگران  را جبران می کنند و  از سوی دیگر  آنها از تحصیلات ضروری برخوردار نیستند  و تعداد زیاد مهاجران می تواند به  توازن در بازار کار آسیب برساند.

 رشته بهداشت  و بهداری و آموزش  بخشی از  بازار کار  معاصر شده اند.  شرکت کنندگان همایش قصد دارند  به بررسی  سرمایه گذاری   روش های درمان  و  مسائل  همکاری  بین  جوامع علمی  و شرکت های  تکنولوژیکی  و تجارت بپردازند.  موضوع آموزش و پرورش نیز از نظر نخواهد ماند.  به ویژه که در این اواخر هر چه بیشتر از سرمایه انسانی  و  «اقتصاد دانش» (knowledge Economy — اقتصادی که در آن رشد وابسته به کمیت، کیفیت، و دسترسی به اطلاعات موجود، و نه  ابزار تولید است.)  صحبت می شود.  بسیاری از کارشناسان  به این نتیجه می رسند که فعلا معیاری  برای ارزیابی  اقتصاد معاصر دانش  و آهنگ رشد  و قدرت بالقوه آن وجود ندارد. در ماه ژوئن در سنت پطربورگ  تلاشی در جهت حل و فصل این مسأله  صورت خواهد گرفت.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала