شرکت گازپروم قصد ندارد قرارداد با فیفا را فسخ کند

© Sputnik / Alexander Wilf /  مراجعه به بانک تصاویر فیفا
فیفا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گراف آلکساندر لامبسدورف معاون رئیس پارلمان اروپا از انجمن های فوتبال اروپا دعوت کرد که از فیفا خارج شده و فدراسیون جهانی فوتبال را تشکیل دهند

با وجود انتخاب مجدد یوزئف بلاتر به مقام رئیس فیفا، هنوز هم سازمان های اروپایی فوتبال او را مورد انقاد قرار داده ادعا دارند که او اعتماد خود را از دست داده است.

سیاستمداران و مسئولین فوتبال تشکیل سازمان جدید فوتبال بدون فیفا و بلاتر را پیشنهاد کردند.

گراف آلکساندر لامبسدورف معاون رئیس پارلمان اروپا از انجمن های فوتبال اروپا دعوت کرد که از فیفا خارج شده و فدراسیون جهانی فوتبال را تشکیل دهند. وی در مصاحبه با هفته نامه آلمانی "ولت آم زونتاگ" گفت: پس از انتخاب دوباره بلاتر انجمن های فوتبال اروپا باید بالاخره به نتیجه برسند". به عقیده او انجمن های دارای بهترین تیم ها باید گرد هم جمع شده فدراسیون خود را تشکیل دهند.

لامبسدورف  می گوید: "مهم نیست جام فوتبال چه نامی داشته باشد جام فیفا و یا قهرنانی سراسر جهان. فقط یک عامل قطعی است و آن این  که دوستداران می خواهند بازی قوی ترین تیم ها به سرپرستی یک سازمان جدی و فاقد جنجال ها را تماشا کنند".

به عقیده لامبسدورف موضوع بحث این است که فوتبال با کیفت و پول های گزاف در اروپا و آمریکا متمرکز شده ولی  اکثر آرای فیفا در آفریقا و آسیا باقی مانده است. او گفت: "اگر 5 کشور مهم فوتبال اروپا — آلمان، انگلستان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا اعلام کنند که آماده اند پایه سازمان جدید جهانی را تشکیل دهند، ایالات متحده، جاپان و استرالیا بزودی به آنها خواهند پیوست و پیوستن آرجنتاین و برازیل به آن سازمان به معنی فروپاشی ورزشی و پولی فیفای بلاتر خواهد بود".

لامبسدورف یگانه کسی نیست که بخاطر سرنگونی بلاتر از رهبری فوتبال بر خاسته است. دیوید گیل انگلیسی از اشغال جای خود در کمیته اجرایی فیفا امتناع ورزید. وی در زوریخ گفت: "برای من این، گام آسانی نبود. ولی حوادث جنجالی وحشتناک سه روز اخیر مرا وادار ساخت که در زمان رهبری کنونی فیفا نباید مقام رسمی را در کمیته اجرائیه  اشغال کرد. او رئیس سابق " منچستر یونایتد" هست و قرار بود جای معاونیت بریتانیارا در کمیته اجراییه اشغال کند. معلوم نیست که بجای او کی تعیین خواهد شد.

نظر خواهی دوستداران فوتبال نشان می دهد که وجهه بلاتر بشدت مدخوش شده. اکثر آلمانی ها گفتند که رئیس فیفا باید بخاطر جنجال فسادی استعفا کند. 76 % پرسش شدگان که از طرف انستیتوت "امنید" صورت گرفت، به سفارش "بیلد آم زونتاگ" نظر خود را اظهار داشتند. فقط 11 % مخلاف آن بودند. 63 % آلمانی ها گفتند که سو استفاده در فیفا ضربه شدیدی به فوتبال وارد کرده است. 47 % از آلمانی ها فیفا را یک سازمان جنایی دانستند.

جنجال فسادی فعلی در فیفا موجب خشم و انزجار شرکت های حامی فیفا شده و چند شرکت آمادگی قطع راوبط با این سازمان را اعلام کردند. "ویزا" اوپراتور بزرگ معاملات پولی از فیفا بشدت انتقاد کرده درخواست نمود که فیفا " برای برطرف کردن مسایل اقدامات سریع و تعویق ناپذیر را انجام دهد".

نماینده رسمی شرکت روسی "گاز پروم"  از میان عمده حامیان  فیفا تاکید کرد که موقعیت مربوط به فیفا بر توافق در باره  حمایت آن از فیفا هیچ تاثیری نگذاشته است. در 2013 آلکسی میلر رئیس گازپروم و بلاتر توافق امضا کردند که مطابق آن گازپروم از وضع شریک رسمی مسابقاتی برخوردار گردید که در روسیه در سال های 2015- 2018  برگزار خواهد شد. جام جهانی 2018 نیز از جمله آنها است.

با وصف که هیچ اتهام علیه بلاتر اقامه نشده ولی سو صدا در ارتباط دست داشتن وی در فساد ادامه دارد. به نوشته "ساندی تایمز" بریتانیا ممکن است عنقریب بلاتر و 9 کارمند دیگر فیفا مورد تحقیق پولیس سوئیس قرار گیرد. موضوع صحبت با مستنطقین ممکن مساله تخلف حین انتخاب کشور های میزبان جام های جهانی سال 2018 و 2022  باشد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала