توسعه نیروهای مسلح چین

عضو شوید
روز سه شنبه چین اقدام به انتشار «کتاب سفید» کرد

این کتاب درباره استراتژی نظامی کشور است. سند حاضر به معنای شروع مرحله جدید در توسعه نیروهای مسلح چین می باشد. این مرحله هم همچون دوره های گذشته دارای شرایط جدیدی در توسعه اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی چین می باشد. واسیلی کاشین کارشناس مرکز استراتژی تحلیل و تکنولوژی برای رادیو اسپوتنیک این طور توضیح می دهد: «رهبران قبلی شورای نظامی مرکزی که در سال های 1949 و 1933 حضور داشتند، با نیازهای آن زمان به توسعه در زمان جنگ سرد و دوره اصلاحات پیش می رفتند. مرحله بعدی، تغییراتی بود که به خاطر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ایجاد کردند. اوایل سال های 90 قرن بیستم با توسعه نظامی روبرو شدیم و سال 2004 کشور به مرحله جدیدی وارد شد. ویژگی متمایز کننده استراتژی جدید، تعیین مخالفین اصلی یعنی امریکا و ژاپن است که سیاست هایشان در آسیا باعث نگرانی می شود. چین معمولا از بیان این نارضایتی ها به صورت مستقیم و در رابطه با مسایل مهم سیاسی اجتناب می کند. با این حال، این مرتبه ما با سندی سطح بالاتر سروکار داریم. این یک کتاب ساده به نام «کتاب سفید» در خصوص دفاع ملی نیست که سالی یک یا دو بار چاپ می شود. استراتژی منتشر شده، نشان دهنده اولویت ها در دوره طولانی مدت می باشد. به تبع، اختلاف نظرها با ژاپن و امریکا به عنوان موضوعات بلند مدت و مهم بررسی می شوند.

در استراتژی چین راجع به برنامه هایی برای «نیروهای ضدچینی» سخن گفته شده که می خواهند انقلاب رنگی در چین راه بیندازند. با وجود عمق درگیری های روسیه — امریکا، حتی در دکترین نظامی روسیه درسال 2014 نیز به این شکل راجع به چنین تهدیداتی صحبت نشده است. اسناد روسی بیشتر راجع به تهدیدات مربوط به تغییر غیرمشروط حکومت در دیگر کشورها است. استراتژی چاپ شده توسط چین حاکی از اختلاف نظرهای جدی میان چین با امریکا از یک طرف و چین با متحدین امریکا از طرف دیگر دارد.

این سند حاکی از آن است که گستره جغرافیایی و سیاسی استفاده از ناوگان چین بیشتر می شود. دکترین چین نشان می دهد که ناوگان چین در تمام مراحل به فکر انجام وظایفی برای دفاع ازمنافع دریایی کشور در اقیانوس جهانی است.

این اواخر ما شاهد رشد حضور ناوگان چین در مناطق دوردست هستیم. ناوگان دریایی چین و بخشی از نیروهای ویژه آن در تخلیه شهروندان چینی از منطقه درگیری یمن حضور داشتند و در ماه مه نیز برای اولین بار رزمایش روسیه- چین در دریای مدیترانه انجام گرفت.

استراتژی چین شامل برنامه های توسعه تجاوز احتمالی نظامی — هوایی، افزایش ظرفیت توپخانه دوم و شلیک دقیق و همچنین افزایش امکانات نیروهای زمینی در صورت بروز درگیری است. برای اولین بار صحبت از برنامه های ایجاد سیستم دفاع ضدموشکی و همچنین توسعه سیستم هشداردهنده خطر در میان است.

سند حاضر مساله انتقال نیروهای هسته ای چین و ساخت اولین موشک بالستیک دی اف-5 با قابلیت جداکردن کلاهک و همچنین تجهیز ناوگان دریایی با زیردریایی های موشکی هسته ای را نیز طرح می کند. در «کتاب سفید» ایده حمایت از نیروهای هسته ای تا حداقل لازم و خودداری از اسفتاده سلاح هسته ای در وهله اول و خودداری از استفاده آن در مقابل کشورهای فاقد سلاح هسته ای طرح می کند. چین ظاهرا قصد نداشته برنامه های تجدید قدرت هسته ای را به بحث بگذارد.

به طور کل، کتاب حاضر و استراتژی مندرج در آن به تمام چالش های جدید امنیتی چین از جمله در حوزه فضا و فضای مجازی پاسخ می دهد. طی سال های اخیر حوزه منافع ملی سیاسی و اقتصادی به شدت در حال عریض شدن است و این کتاب پاسخ مناسب به چنین مساله ای را دارد. این بخش اصلی از فرایند کلی تغییر سیاست های چین و تبدیل آن به یک قدرت بزرگ جهانی و به عهده گرفتن نقش رهبری در حل مسایل بین الملل است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала