روسیه و چین آمادگی نشست به مهتاب را میگرند

© NASAروسیه و چین آمادگی نشست به مهتاب را میگرند
روسیه و چین آمادگی نشست به مهتاب را میگرند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه و چین برای دستیابی به موفقیت در عرصه هوا- فضای جهانی آماده می شوند

روسیه و چین برای دستیابی به موفقیت در زمینه ی هوافضای جهانی آماده می شوند که قابل مقایسه با اولین پرواز آمریکایی- شوروی به فضا با " سایوز" — " آپولون" درچهل سال پیش است. کارشناسان روسی آغاز ساخت معیار های تکنالوژی واحد، توسط چین و روسیه را برای پروازهای سرنشین دار به ماه تحلیل می کنند. کارشناسان تاکید می کنند ، پتانسیل بالای چین در تسلط بر فضا به این کشور اجازه می دهد که با روسیه فراتر از مرزهای مدار پایین حول زمین همکاری نماید.

به گفته ی یک منبع در صنعت هوافضایی — راکتی روسیه، فرود مشترک محققان هوافضای چینی و روسی بر روی ماه ممکن است در اواسط سال 2020 اتفاق بیافتد. گام اول برای آن برداشته شده است درواقع تصمیم مربوط به هماهنگ کردن تکنالوژی هوا-فضایی اخذ گردیده است. من جمله ، برروی معیارهای مشترک گره های اتصالی ، اتصالات الکترونیکی و سایر قطعات و دستگاه ها کار می شود. به عقیده ی استاد آکادمی هوافضای روسیه ، الکساندر ژلزنیاکوف ، مشکلات تکنالوژی و روانشناسی نباید در طرفین بروز کند.

فکر نمی کنم که این مشکل دشوار و پیچیده ای باشد. در سال های 90 ، چین به طور فعال از تولیدات شوروی در صنعت فن آوری هوا-فضا استفاده کرده و برپایه آنها محصولات خود را ساخت. در واقع آنها از آن معیارهای استفاده کردند که ما به کار می بردیم.  بنابراین در این مرحله کار بروی معیارهای واحد تکنالوژی یکپارچه  نباید مشکل بزرگی باشد. مسئله ی دیگر این است که این جهت از همکاری، زمینه های  بسیار حساسی را به دنبال دارد. شاید تکنالوژی برای پروازهای سرنشین دار به مهتاب،  کاملا آشکارباشد. اما تولیدات نظامی و مشکلات امنیت ملی ، هم برای ما و هم برای چین سری بوده و باقی خواهد ماند.

در بین نمونه های فراوان همکاری بین المللی در هوافضا ، اتصال اول سفینه های " سایوز" و " آپلون" شوروی و آمریکا ازجایگاه تاریخی برخوردارند. در کنار آن می توان فرود مشترک فضانوردان چینی و روسی بر روی مهتاب را قرار داد. سرگی فیلیپنکوف ، مدیر مسوول مجله " آویا پاناروما " ، متخصص مشهور در زمینه طب هوا- فضایی در این زمینه مطمئن است. برای این کار چین پتانسیال قابل توجهی برای تصاحب مهتاب دارد. او می گوید:

"آنها با موفقیت آنرا توسعه می دهند. اقمار مصنوی مداری حول مهتاب آنها به خوبی کار می کنند ، فیلم بردرای و عکاسی از سطح مهتاب انجام می دهند. برنامه ی دیگر چین ، فرود بر روی مهتاب است. در اینجا روسیه با تکنالوژی هایش به آنها کمک می کند. چین دستگاه مهتاب رو خود را نشان داده و به سومین قدرتی تبدیل شده است که دستگاه هوافضایی اش بر روی سطح ماهواره زمین نشسته است. آنها قصد دارند با دستگاه های مهتاب رو خود بروند و این کاملا قابل اجرا است. بعید نیست که پرواز به مهتاب با سفینه ی چینی با استفاده از مهتاب رو چینی صورت بگیرد.

در عین حال کارشناسان گمان می کنند که راکت حمل کننده  " آنگارا" روسی ممکن است  خدمه چینی — روسی را در پرواز به  مهتاب همراهی کند. یکی از مکان های احتمالی پرتاب ، پایگاه فضایی ساخته شده در منطقه ی آمور با نام " واستوچنی" خواهد بود. در واقع با تکیه بر این پتانسیال روسیه برای اجرای پرواز اول با سرنشین به مهتاب در سال 2028 آماده می شود.

چین در آینده ای نزدیک قصد دارد ایستگاه خودکار جدید را برای ارسال نمونه های خاک ماه به زمین پرتاب نماید. و اگرچه این تکرار راه است که اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا از آن رد شده اند ، تحقیقات مهتاب توسط آنها ارزش های ویژه ی خود را دارد. و برای اینکه میدان نشست بر روی مهتاب کلاً نه عدد است. و این نه جایگاهی است که از آنجا نمونه های خاک به زمین فرستاده شده اند در طرف قابل دید آن قرار دارند. درطرف دیگر چنین آزمایشاتی نبوده است. و در واقع دانشمندان ضمن صحبت در خصوص سکونت بر روی مهتاب توسط چینی ها این منطقه را مد نظر دارند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала