کارمند وزارت داخله تاجکستان در صفوف داعش می جنگد

© AP Photo / Theodore Kayeتاجکستان
تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیوستن قوماندان تاجیک به داعش

در تاجکستان دسترسی بر سایت های انتیرنیتی اژانس های عمده خبری محدود شده است. در جمع کارشناسان این موضوع را به نشر خبر راجع به فرار گل مراد حلیموف دگروال قطعه نیروی ویژه وزارت داخله تاجکستان مربوط می دانند. در روز پنجشنبه نشریه عمده تاجیکی خبر داد که قوماندان نیروی ویژه وزارت امور داخله در شرق نزدیک در صفوف قطعات گروه «دولت اسلامی» می جنگد و ویدیوی نشره شده این واقعیت را تائید میکند. موضوع را علیم فصح الدینوف خبرنگار ما در دوشنبه دنبال میکند:

 

از شام دیروز دسترسی بر سایت اژانس خبری «ازییا — پلیوس» و همچنان سرویس تاجیکی رادیوی ازادی محدود شده است. باشندگان کشور همچنان نمی توانند به سرویس Youtube، شبکه های اجتماعی «همصنفان» و «در کانتکت» دسترسی پیدا کنند. مقامات تا به حال از تبصره بر چنین وضع امتناع می ورزند. کارشناسان این مساله را به وضع نمودن سانسور از طرف حکومت مربوط میدانند. چنین هدایت شاید بعد از ان صادر شده باشد، وقتیکه در شبکه جهانی ویدیوی منتشر شد که در ان گل مراد علیموف قوماندان نیروی ویژه وزارت داخله تاجکستان دیده میشود که در ان خبر داد که به جهادیون پیوسته است. قوماندان اسبق تاجیک در نمادین در باره علل معلومات داد که او را به رفتن به سوریه و پیوستن به گروه «دولت اسلامی» مجبور ساخته است. این امر مستثنی شده نمی تواند که مقامات تاجیک به وسیله قیود بر سایت ها میخواهند جلو سر و صدای اطلاعاتی را بگیرند که بعد از نشر خبر راجع به دگروال فراری بوجود امده است. عصام الدین عطایف متخصص تاجیک در عرصه تخنالوژی های اطلاعاتی و مدیر اتحادیه انتیرنیت پرووایدران تاجکستان در این باره به رادیوی ما گفت:

مسدودساختن سایت ها مشکل را حل نمی کند. فرض کنیم که این سایت ها در جریان زمان معین در داخل کشور قابل دسترسی نباشند. ولی ۱۵ فیصد اتباع تاجکستان در خارج از کشور زندگی میکنند. انها مستقیماً بر همه سایت ها دسترسی دارند.

تلاش های فلترساختن اطلاعات در تاجکستان قبلاً نیز بعمل امده بودند. در سال ۲۰۱۰ تمام سایت های اسیای مرکزی مسدود ساخته شدند و در سال ۲۰۱۳ بر یک عده نشرات روسیه قیود وضع شدند. عصام الدین عطایف متخصص تاجک در عرصه تخنالوژی های اطلاعاتی و مدیر اتحادیه انتیرنیت پرووایدران تاجکستان افزود:

ممنوع ساختن این مواد ضرور نیست. انها را باید جمع اوری و مطالعه کرد. به این ترتیب میتوان معلومات زیادی بدست اورد که چگونه مردم به انجا خود را میرسانند، کدام عوامل انها را به این کار وادار می سازند.

در تاجکستان برای دومین روز مردم منتظر تبصره مقامات رسمی در باره پیوستن گل مراد علیموف قوماندان نیروی ویژه وزارت داخله تاجکستان به گروه «دولت اسلامی» در سوریه می باشند. اما رهبری نیروهای امنیتی در این باره خاموشی اختیار نموده اند. در حال که رسانه های تاجیک خبر دادند که قوماندان نیروی ویژه وزارت داخله تاجکستان به سوریه تنها نه رفته است.

در دوشنبه باور دارند که دسترسی بر منبع خبری، به مجرد انکه سرو صدا در باره افسر فراری فروکش نماید، دوباره احیا خواهد شد. در گذشته نیز چنین کار صورت گرفته بود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала