حکمروای پراشنکو با وعده های پوچ

© REUTERS / Ukrainian Presidential Press Serviceپراشنکو رئیس جمهور اوکراین
پراشنکو رئیس جمهور اوکراین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان: پاروشنکو در سال اول حکومتداری به وعده هایش وفا نکرد

درست یک سال پیش یعنی در روز 25 می 2014 میلادی، پتر پاروشنکو که در دور اول انتخابات بیش از نصف آرا را بدست آورد، پنجمین رئیس جمهور اوکراین شد.

نتیجه اصلی سال اول حکومت پتر پاروشنکو در مقام رئیس جمهوری، عدم تحقق وعده هایی بود که او شخصا در انتخابات داده بود. یلنا برونیتسکایا سیاستمدار و کارشناس انستیتوت تحلیل و مدیریت اوکراین با اشاره به این موضوع می گوید: «یک سال حکومت پاروشنکو- سال وعده های پوچ بود».

مبارزات انتخابات گذشته پاروشنکو فقط بر اساس وعده ها برای اصلاحات اقتصادی و حل بی وقفه مشکلات در شرق اوکراین پیش رفت. وی در سخنرانی حین مراسم تحلیف از تریبون مجلس کشور اعلام کرد که راه تعامل با روسیه را پیدا می کند و روابط با اروپا را تقویت خواهد کرد.

اقتصاددانان وضعیت اوکراین را با گذشت یک سال از انتخاب پاروشنکو، در آستانه «ورشکستگی» اعلام می کنند. یکی از نمونه های آن تصویب طرح قانون تارخی 19 می در مجلس کشور میباشد که طبق این قانون دولت اجازه دارد پول قرضه خارجی خود را نپردازد. مبلغ این قرضه در حدود 50 میلیارد دالر ارزیابی میگردد.

کیف مذاکرات سخت و بی نتیجه ای را برای بازسازی پشت سر می گذارد و از غرب و همچنین سازمان های جهانی درخواست می کند که وام های جدیدی به او بدهند.

با کاهش ارزش گریون "پول اوکراین" و بلند رفتن قیمت مواد سوخت، وضعیت در کشور طی یک سال گذشته بدتر نیز شده است.

علاوه بر این، طبق درخواست صندوق بین المللی پول، تعرفه ها هم بالاتر رفته است که همین مساله به افزایش بدهی ها و نارضایتی جامعه منجر شد.

اوکراین نتوانست به رژیم ویزه با اروپا خاتمه داده آنرا لغو قرار دهد. در نشست اتحادیه اروپا در ریگا، سندی وعده لغو ویزه برای اوکراین امضا نشد و هیچ صحبتی هم از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به میان نیامد.

آندره زالاتاریف سیاستمدار اوکراینی می گوید: «عملا، افسانه همگرایی با اروپا با شکست روبرو شد. روشن است که ما نه تنها وارد اتحادیه اروپا نمی شویم، بلکه حتی در آینده نزدیک ویزه هم لغو نخواهیم شد».

پاروشنکو نتوانست برای توسعه تعاملات با روسیه راه را پیدا کند. علاوه بر این، انفصال مناسبات قانونی با روسیه نیز شروع شده است.

به گفته آژآنس مهاجرت روسیه، تقریباً 2 میلیون و پنجصد هزار تن از شهروندان اوکراین به خاطر نگرانی از درگیری های دانباس و یا با هدف مهاجرت مخفیانه، به قلمروی روسیه آمده اند.

سخنرانی های سیاسی ضد روسیه مانع آن نمی شود که کیف برای دریافت تخفیف در نرخ گاز طبیعی از مسکو درخواست تخفیف کند.

وعده های پاروشنکو برای حل و فصل اختلافات در دانباس طی دو هفته، فقط سخنان تو خالی بود. در حال حاضر سازمان گفتگو میان کوکراین و جمهوری های خودخوانده دانتسک و لوگانسک، فقط در صورت میانجیگری روسیه، فرانسه، آلمان و سازمان همکاری های اقتصادی اروپا میسر است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала