خانم نولاند وارد روسیه شد

© Sputnik / Alexander Maximenko /  مراجعه به بانک تصاویر ویکتوریا نولاند دستیار وزیر خارجه آمریکا
ویکتوریا نولاند دستیار وزیر خارجه آمریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
خانم ویکتوریا نولاند دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا پس از بازدید از کیف وارد مسکو شد

بنا به اعلامیه ای که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد در دستور روز رسمی نولاند بعلاوه بررسی گام های بعدی در اجرای توافقات مینسک همچنین مناسبات دو جانبه گنجانده شده. خانم نولاند پس از بخش رسمی می خواهد با نمایندگان جامعه مدنی روسیه دیدار کند.

بازدید نولاند از کیف زیاد ثمربخش نبود. هیچ اعلامیه ای پس از دیدار ها با صدراعظم اوکراین آرسنی یاتسنیوک و پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین صادر نشد. جف راتکه رئیس سرویس خبری وزارت خارجه آمریکا نتایج بازدید را جمع بندی نکرده ولی گفت: ما باز هم با ملت اوکراین دوش بدوش ایستاده و از وحدت ملت اوکراین از جمله در مورد کریمه و دیگر مناطق اوکراین حمایت صادقانه خود را ابراز می کنیم". می دانیم که در کاخ سفید از سرعت اصلاحات در کیف زیاد راضی نیستند.

رسانه های آمریکایی: دیدار پوتین و کری یخ های روابط مسکو و واشینگتن را آب کرد.

بازدید نولاند یک عمل نوبتی نشان دهنده "برخورد ملایم" اعلام شده از طرف دولت اوباما شد: دیپلمات ها راهی روسیه می شوند:  می در سوچی کری با پوتین و لاوروف مذاکره کرد و قانونگذاران اقداماتی جهت تاثیرگذاری خود بر مسکو  را تهیه می کنند. 15 می کنگره آمریکا بودجه دفاعی 612 میلیارد دالری سال مالی 2016 را تصویب کرد. از این مبلغ 200 میلیون دالر به اوکراین برای تحویل اسلحه و آموزش پرسونل آن تخصیص داده خواهد شد. اوباما مخالف این اقدام بود و طرفداران او از حزب دمکراتیک علیه آن رای دادند ولی جمهوری خواهان  با اکثریت آرا این طرح را پذیرفتند.

کمک رسانی به نیروی انتظامی اوکراین یگان اقدام حاکی از سرد شدن مناسبات با مسکو نیست. در چارچوب بررسی بودیجه دفاعی ضمیمه ای به تصویب رسید که توقف تامین پولی پروژه های مربوط به اجرای مفاد قرارداد سلاح های تعرضی راهبردی را در نظر دارد. تامین پولی فقط در صورتی از سر گرفته خواهد شد که رئیس جمهور آمریکا بتواند قانونگذاران را متقاعد سازد که روسیه از این به بعد "سرزمین های اوکراین را اشغال نمی کند". همچنین پیشنهاد شده که تماس های نظامی با روسیه محدود شود.

قرار است سنا و رئیس جمهور این طرح را تایید کنند و رئیس جمهور می تواند آنرا ویتو کند، زیرا در غیر این صورت لازم است که از بسیاری مصارف داخلی کاسته شوند. راستای عمومی افکار اعضای کنگره آمریکا نیز معلوم است.

ظاهراً روحیه روسیه بسوی همکوششی با جناح آمریکایی است: لاوروف پس از مذاکرات با کری همتای آمرکایی متذکر شد که هر دو طرف در ادامه گفتگو تاکید کردند. کری به اهمیت دیدار با سیاستمدارانی که قادرند  تصمیم بگیرند اشاره کرد.

الکسی آرباتوف رئیس مرکز امنیت بین المللی انستیتوت روابط بین المللی آکادمی علوم روسیه در باره چشم انداز مذاکرات صحبت کرده گفت که  موفقیت بازدید نولاند به توافقات حاصله در سوچی بستگی دارد که در برابر عموم اعلام نشده است. هدف دیدار  سوچی چک کردن آن بود که آیا طرفین آماده اند از خط رویارویی سخت عدول کنند یا خیر؟ به نظر می رسد که هر دو طرف این آمادگی را نشان دادند".

آرباتوف می گوید که هدف بازدید نولاند بررسی یک موضوع در  مناسبات دو جانبه بود و آن به احتمال قوی — ایران است. مساله دوم مورد بحث هم هست.

به عقیده آرباتوف باید در آخر جون باید توافقنامه همه جانبه در باره برنامه هسته ای ایران به امضا می رسید. ظاهرا آمریکا می خواهد روسیه را به شرکت فعال تر و ایراد فشار به ایران تشویق کند. در عوض آمریکا می تواند وعده دهد که بر کیف تاثیر بگذارد تا آتش بس را رعایت کرده و با سران جمهوری های خودخوانده شرقی داخل مذاکرات مستقیم شود. در ضمن برای آمریکا مساله اوکراین از اهمیت و برتری مطلق برخوردار نیست. برای آنها داعش و یا دورنمای طویل المدت توسعه چین از اهمیت بیشتری برخوردار است. این موضوع باید شکل بندی گردیده عملی شود. مساله دوم مورد بحث خطر داعش است.

آرباتوف گفت: دلم می خواهد که نولاند در مسکو اوکراین را بررسی کند ولی آنها علاقمند به بحث ها پیرامون مساله اوکراین نیستند. زیرا در حوادث میدان، کیف خود را بطور بارز معرفی کرد و برخورد محافل اجتماعی و رسانه های روسیه نسبت به نولاند کاملا روشن است. این کارشناس در پایان گفت: هیچ چیز بعید نیست ولی به نظرم موضوع اصلی مورد بحث ایران خواهد بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала