ایا داعش در افغانستان وجود دارد یاخیر

© AP Photo / Militant Website, Fileداعش
داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در واشنگتن بر معلومات منتشره در سایت وزارت داخله افغانستان راجع به اینکه طالبان و گروه «دولت اسلامی» (داعش) علیه یک دیگر اعلان جنگ داده اند، باور نکردند. طوریکه در وزارت خارجه تبصره کردند، امریکا توجه دقیق به فعالیت داعش در افغانستان مبذول میدارد و در باره این مساله با کابل مشور مینماید. گویا هیچ چیز دیگر بر اطلاعات تائید ناشده نمی توان افزود.

به تبصره پیوتر گنچاروف در این باره توجه فرمائید.

برای امریکا گفتن اینکه به اساس معلومات انها، داعش به طالبان اعلان جنگ میدهدف معنی خودکشی خواهد داشت. ولی بازهم، انها بصورت غیرمستقیم شایعات راجع به اینکه داعش در افغانستان بوجود امده، تائید کردند. برای امریکا به مراتب مناسب تر است، تا افراد مسلح گروه «دولت اسلامی» را در افغانستان کدام کشور دیگر کشف نماید. بطور مثال جانب افغان یا در نهایت امر پاکستان.

به این ترتیب، ایا شبکه داعش در افغانستان وجود دارد یاخیر؟ این سوال برای برخی از کشورها، خاصتاً کشورهای همجوار افغانستان که اشرف غنی در باره دادن اولویت به مناسبات کابل با انها وعده داده، به هیچ وجه خوشایند نیست. قرغزستان به خاطر ظهور احتمالی دسته های داعش در افغانستان، در پایگاه کندک خاص «گژدم» در شهر توکماک تمرینات مشترک نیروهای خاص کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اغاز کرده است.

20 نماینده نیروهای خاص اردوی روسیه، چین، تاجکستان، قزاقستان و قرغزستان در این تمرینات تاکتیک محاصره و نابودسازی افراطیون در شرایط کوهستانی و صحرایی و شرایط شهری، تهاجم بر تاسیسات و ازادسازی گروگانان تمرین میکنند.

صحبت راجع به ظهور دسته های داعش در افغانستان فعلاً قبل از وقت است. به عقیده جنرال عبدالهادی معاون اسبق وزارت داخله افغانستان، در جامعه افغانی ان پایگاه ایدیولوژیکی وجود ندارد، تا نظریات داعش در ان جاگزین شوند:

واضح است که بین سلفی ها و پیروان مذهب حنفی تفاوت زیاد وجود دارد و برای داعشیان نفوذ در افغانستان دشوار خواهد بود. ولی این سوال بوجود می اید که چه کسی سر سربازان افغان را در بدخشان بریدند؟ این شیوه اشکارا عمل افراد جاهل داعش را نشان میدهد. چنین اعمال در اصل معرف این گروه است و این کار به خاطر ان صورت گرفته، تا افغانان بدانند که با کی سروکار دارند. راستی، در اینجا نیز وریانت های مختلف وجود داشته میتواند. منجمله، به نظر جنرال، این کار دست ان تروریستان است که به شمال افغانستان از پاکستان نفوذ نموده اند:

این امکان وجود دارد که این اشخاص باشندگان اسیای مرکزی و چیچنیا بودند. ولی اگر این درست باشد، پس به خاطر کسب عضویت داعش این مهم نیست که شخص از کدام مذهب — سلفی یا حنفی — پیروی میکند. و این بدان معنی است که ایدیولوژی داعش در افغانستان برای خود محیط مناسب پیدا خواهد کرد. بطور مثال، ایا قتل فرخند کار دست داعش نبود؟

یک سوال دیگر اینکه چه کسی انفجار در جلال اباد انجام داد و مسوولیت ان را داعش بر دوش گرفت؟ روشن است که این کار فقط برای ان انجام میگردد، تا به افغانان نشان دهند که ما حضور داریم!

فرض کنیم که این کار طالبان است که از داعش تابعیت کرده، پس این امکان وجود دارد که در اینده طالبان دیگر نیز به امیر ابوبکر ال بغدادی خواهند پیوست.

واضح است که در افغانستان مردم حنفی مذهب هستند و با سلفیان وجه مشترک ندارند. ولی در افغانستان بیکاری، خاصتاً در بین قشر جوان وجود دارد. در بین جوانان تعداد زیادی کسانی وجود دارند که مغزهای شان در مدارس دینی پاکستان شست و شو شده که با پول وهابیون سعودی تمویل میشوند. این همان اسلام است که به شیوه های توسل به خشونت توسط داعش پخش میشود و مثال روشن میتوادهای ان حادثه در بدخشان محسوب میشود.

پس ایا داعش در افغانستان وجود دارد یاخیر؟ اگر نیست، پس کاملاً محتمل به نظر میرسد که بوجود خواهد امد. این سوال جداست که ایا جنگ بین طالبان و داعشیان وجود خواهد داشت یا خیر.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала