روز جهانی کتاب - روز دفاع از حق مؤلفین

© Sputnik / Ali Behzadنمایشگاه کتاب در کابل
نمایشگاه کتاب در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سوم ثور- تاریخ نمادین برای ادبیات جهان است. در این روز از "روز بین المللی کتاب و حق مؤلف" تجلیل به عمل می اید.

تعیین یک روز تحت عنوان روز جهانی کتابرا نخستین اتحادیه بین المللی ناشران و دولت اسپانیا به بیست وهشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو پیشنهاد کرد، سپس به پیشنهاد فدراسیون روسیه، عنوان "حق مؤلف" نیز به آن افزوده شده و توسط اعضاء به تصویب رسید.

دلیل انتخاب روز سوم ثور  ریشه در مراسمی در کاتونیای اسپانیا دارد. در این روز فروشندگان با هر کتابی که می فروشند، گل سرخی همراه می کنند. دلیل دیگر، تقارن این روز با تولد یا مرگ برخی از نویسندگان و شخصیت های ادبی جهان است.

هدف از اختصاص روزی برای بزرگداشت کتاب وحق مؤلف ، جلب توجه سازمان ها و انجمن های دولتی و خصوصی به آسان ترین و ارزان ترین روش کسب دانش ، بیان احساس اندیشه و کهنترین وسیله ارتباط معنوی بشری یعنی کتاب است.

در کابل به مناسبت این روز یک نمایشگاه کتاب و عکس افتتاح شده که مدت چهار روز ادامه خواهد داشت. تا چه اندازه امروز افغان ها علاقمند مطالعه هستند و کدام کتاب ها را بیشتر مطالعه میکنند,  نجیب الله زکی یکی از سازمان دهندگان این نمایشگاه به رادیو سپوتنیک روشنی انداخته گفت.

امروز, کامپیوتر برای اکثر مردم بخشی جدایی ناپذیر از زندگی میباشد, چون فرصت را به خواندن کتاب از صفحه مانیتور می دهد. ایا کتاب های الکترونیکی در افغانستان محبوبیت دارد یا نه اقای زکی گفت:

 کتاب — پنجره به جهان از تنوع فرهنگی است. با توجه به جشن روز جهانی کتاب، همه ما نیاز به توجه ویژه به نقش مهم کتاب در حفظ و ارتقاء فرهنگ هر کشور داریم, چون کتاب بهترین دستیار در تلاش های مشترک ما درحفظ و پرورش میراث فرهنگی بشریت است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала