افسر نیروی هوایی امریکا: فروش اس – ۳۰۰ به ایران به تغییرات بنیادی منجر میگردد

© Sputnik / Pavel Lisitsyn /  مراجعه به بانک تصاویر اس-300
اس-300 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عکس العمل امریکا نسبت به صدور اس – ۳۰۰ به ایران

فیصله اتخاذ شده روسیه در باره رفع ممنوعیت بر فروش مجتمع های راکتی اس — ۳۰۰ به ایران به سه عواقب جدی منجر میشود. این نظر را کلینت هینواوت دگروال نیروی هوایی امریکا در مقاله برای نشریه The National Interest اظهار داشته است.

اول اینکه فروش اس — ۳۰۰ به ایران به تغییر بنیادی قدرت نظامی در منطقه منجر میشود. امریکا و متحدین ان در طول ده ها سال ازادی عمل در اسمان شرق نزدیک را چیز ضروری تلقی میکردند و دشمنان انها مجبور بودند به وریانت های فعالیت پلان شده اکتفا کنند و اسیب پذیری خود را از هوا درک میکردند این امر برای ایران نیز صدق میکرد، ولی با ورود اس — ۳۰۰ همه چیز تغییر میکند. به عقیده نظامی امریکایی، اگر امریکا در مورد وارد اوردن ضربه بر تاسیسات هستوی ایران فیصله نماید، حالا انها به استقرار بزرگ نیروهای هوایی، بحری و زمینی، بشمول انواع بسیار گرانبها تسلیحات، ضرورت است. خبرگزاری «ریا نووستی» به نقل از هینیتون می نویسد: " اجرای ماموریت هر چه بیشتر پیچیده و پرزحمت خواهد شد".

دوم اینکه، اگر ایران اس — ۳۰۰ را در اختیار داشته باشد، این به معنی گسترش قابل ملاحظه سریعتر سیستم های A2/AD، دوکتورین امنیت چین خواهد بود. قبلاً یک عده ماموران نظامی امریکا هشدار میدادند که دول دیگر نیز میتوانند سیستم های موثر، شبه اس — ۳۰۰ روسی، بدست اورند و واشنگتن را به تغییر برخورد خود نسبت به نیروی نظامی مجبور سازد. او می نویسد که این روز فرا رسیده است.

سوم اینکه، رفع ممنوعیت روسیه بر صدور اس — ۳۰۰ به ایران جهان را به زمان رقابت های جیوپولیتیکی بر میگرداند. صحبت راجع به ان روزهای مطرح بحث می باشد، وقتیکه هر حادثه بین المللی در روشنی مسابقه سیاسی با دولت دیگر بررسی میشد. تحریمات غرب به اقتصاد روسیه زیان وراد نموده است — و او شیوه افزایش شدید مخارج امریکا را یافته است.

میخواهیم یاداوری نمائیم که در تاریخ ۱۳ اپریل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه فرمان را امضا نمود که ممنوعیت بر صدور مجتمع های راکتی اس — ۳۰۰ را به ایران لغو نمود. فروش پنج دیوژین راکت های اس — ۳۰۰ پی ام او — ۱ شامل چهل دستگاه پرتاب قبلاً در سال ۲۰۰۷ مورد توافق قرار گرفته بود، ولی نسبت تحریمات بین المللی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده بودند، متوقف ساخته شده بود.

ولادیمیر پوتین در جریان «خط مستقیم» در تاریخ ۱۶ اپریل اعلام داشت که صدور راکت های مدافعه اس — ۳۰۰ اسرائیل را تهدید نمی کند، چون این فقط سلاح دفاعی است.

رئیس دولت اعلام داشت: " انچه که به ایران مربوط میگردد، پس صدور اس — ۳۰۰ اسرائیل را مطلقاً تهدید نمی کند، این این فقط سلاح دفاعی است. برعلاوه، ما عقیده داریم که در شرایط که در منطقه به وجود امده، خاصتاً به ارتباط حوادث در یمن، صدور سلاح مشابه عامل بازدارنده محسوب میشود".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала