رسانه انگلیسی: امریکا در نبرد به خاطر تسخیر قلوب و عقول جهانیان به روسیه و چین می بازد

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoرسانه انگلیسی: امریکا در نبرد به خاطر تسخیر قلوب و عقول جهانیان به روسیه و چین می بازد
رسانه انگلیسی: امریکا در نبرد به خاطر تسخیر قلوب و عقول جهانیان به روسیه و چین می بازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سیاست تبلیغاتی امریکا

اقتصاد امریکا بصورت فعال انکشاف می کند، در مورد برتری نظامی ان «تردید وجود ندارد»، ولی در باره انچه که به «نیروی نرم» مربوط میگردد، امریکا به سختی با کشورهای دیگر همسری کرده میتواند. ولی اگر به انهایی که مشی سیاسی کشور را عملی می سازند، گوش کرد، پس همه چیز بخوبی پیش نمی رود. به گفته انها، روسیه و چین بر امریکا «در نبرد تبلیغاتی به خاطر تسخیر قلوب و عقول سراسر جهان غالب هستند». این مطلب را روزنامه «ایندیپیندینت» انگلیسی نوشته است.

روزنامه قصور را بر دوش ساختارهای که باید پیشاهنگ این نبرد باشند و بصورت مشخص ارگان های قدرت که بر ان نظارت مینمایند که چگونه نقطه نظرات امریکا تا جهان رسانده میشود و مجری عمده ان — « صدای امریکا»، می گذارد.

مولف مقاله می نویسد، ظاهراً چنان معلوم میشود که حوادث روزهای اخیر چنین نظر را تائید میکند. به این ترتیب، اندریو لاک " رهبر دانای رسانه ها" که باید در شورای دیدبان در باره نشرات بین المللی که در ان تمام دستگاه های فعال میدیایی در عرصه نشرات خارجی شامل اند، نفس تازه می دمید، مقام خود را شش هفته بعد از شروع به کار ترک کرد. فقط دو روز قبل دیوید اینسور از مقام مدیریت «صدای امریکا» استعفا داد. همه بر سخنان او در این باره که چهار سال کاملاً کافی اند و نشرات به کادرهای نو نیاز دارد، باور نکردند.

مولف مقاله این سوال را می پرسد که چه چیز بصورت درست پیش نه رفت. اگر قضاوت عینی نمود، کار اینسور در مقام مدیریت مسوول «صدای امریکا» موفق بود. با بودجه ۱۹۶ میلیون دالر که نیم از بودجه سرویس جهانی بی بی سی را تشکیل میدهد، او، طبق ارزیابی های مختلف، توانست تعداد شنوندگان را تا ۱۷۲ میلیون نفر در هفته برساند که به اندازه ۴۹ میلیون نفر نسبت به سال ۲۰۱۱، زمانیکه او در این مقام شروع بکار نمود، کمتر است.

مولف مقاله می نویسد، واضح است که انسور از تمویل مالی زیاد امتناع نمی ورزید، ولی، طوریکه او خود می گفت، «ما نباید با ستمگران دالر به دالر پیش رویم». انسور این واقعیت که مردم بر نشرات او باور دارند و او را «سگ حکومت» نمی دانند، دستاورد عمده «صدای امریکا» میدانست. به این ترتیب، هنگام مذاکرات متشنج در باره پروگرام اتمی ایران «صدای امریکا» به شنواندگان ایرانی خود امکان شنیدن انتقادات شدید بینیامین نیتان یاهو صدراعظم اسرائیل علیه رئیس جمهور بارک اوباما فراهم ساخت.

ولی برای امریکا، جای که بازهم تمایل دیدین «شیاطین» خارجی در پشت هر گوشه بوجود امده، به گفته ژورنالیست، این کافی نیستو در کانگرس و محیط کارشناسان میگویند که امریکا جنگ تبلیغاتی را بصورت مطمئین می بازد. به عقیده انها، روسیه و چین و حتی تروریستان گروه «دولت اسلامی» بر «صدای امریکا» در این جبهه مهم حیاتی «نیروی نرم» غالب شده اند. برخی ها می پرسند که هیچ چیز خاص در این مورد وجود ندارد. اتحاد شوروی جنگ مسلسل تبلیغاتی پیش می برد، ولی در نهایت امر هیچ چیز خوب به بار اورده نتوانست. برخی ها این سوال مطرح میکنند که ایا «صدای امریکا» در حالیکه بسیاری رسانه های دیگر فرهنگ امریکایی را تبلیغ میکنند، ضرور است یاخیر.

اگر چه در باره فعالیت شورای دیده بان بر نشرات بین المللی از مدت ها قبل شکایت وجود داشت، ولی اوضاع بصورت کامل فقط در سال ۲۰۱۴ زمان روشن گردید، وقتیکه بحران در اوکراین بروز نمود و به جدی ترین چلنج برای نشرات خارجی امریکا از زمان فروپاشی شوروی مبدل گشت.

در سال گذشته مجلس نمایندگان امریکا مسوده قانون را تصویب نمود که مطابق ان شورای دیده بان بر نشرات بین المللی توسط اژانس نو مخابراتی بین المللی امریکا تعویض خواهد شد. مطبق سند، «صدای امریکا» و رسانه های دیگر باید سیاست خارجی امریکا را پیشکش نمایندو بر اخبار امریکا و تعیین سیاست توجه خود را متمرکز سازند. به عباره دیگر، به گفته مولف مقاله، باید کار تبلیغاتی را پیش برند. روشن است که چرا ژورنالیستان «صدای امریکا» با این کار چندان موافق نیستند. اگر چه در سال ۲۰۱۴ مسوده قانون در مجلس سنا رد شد، ولی این مفکوره را دقیقاً احیا میکنند. اگر این قانون تصویب شود، مبلغین ستیزه جوی امریکایی حتماً موفق خواهند شد. ولی اعتبار «صدای امریکا» و تمامی کشور از این خواهند باخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала