تحویل سیستم های اس ـ 300 روسی به ایران اروپا را نگران کرده است

© Sputnik / Mikhail Mokrushin /  مراجعه به بانک تصاویر اس-300
اس-300 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تصمیم روسیه در تحویل سیستم های اس ـ 300 به ایران "نگرانی اتحادیه اروپا را بر می انگیزد" اما به عقیده کمیسیون اروپایی این کار بر جریان مذاکرات برنامه هسته ای ایران تاثیر نخواهد گذاشت.

کاترین ری، سکرتر مطبوعاتی فدریکا موگرنی، نماینده خاص اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی روز سه شنبه ضمن اعلام این مطلب افزود:" مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران باید به انعقاد توافقنامه جامع در ماه جون بینجامد".

یادآور می شود ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیروز با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سیستم راکتی دافع هوا اس-300 را به ایران لغو نمود.

قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 کندک از این سیستم راکتی رافع هوا را به ارزش حدود 800 میلیون دالر به ایران تحویل دهد, اما در ماه سپتامبر سال 2010 " دمیتری میدویدیف" رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد، مورخه 9 جون سال 2010 میلادی"، تحویل سیستم های اس ـ 300، تسلیحات زرهی و طیارات، هلیکوپتر ها و کشتی های نظامی به ایران را ممنوع کرد. مسکو قرارداد تحویل سیستم های "اس-300" را در سپتامبر همان سال لغو نمود. کمی دیرتر ایران به خاطر عدم تحویل "اس-300 " از شرکت روسی "روس آبارون اکسپورت " به محکمه بین المللی مقیم ژینو شکایت کرده و 4 میلیارد دالر جبران خساره نمود.

سیستم های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و قرارگاه ها و قوماندانی ها در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به ازبین بردن اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. جدیدترین ترین مدل سیستم "اس-300" می تواند طیارات دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала