در سال ۲۰۱۵ باشندگان روی زمین دو خسوف مشاهده خواهند کرد

© Sputnik / Vitaliy Anyakov /  مراجعه به بانک تصاویر مهتاب گرفتگی
مهتاب گرفتگی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در سال ۲۰۱۵ باشندگان روی زمین دو بار خسوف یا مهتاب گرفتگی مشاهده خواهند کرد.

باشندگان نیم کره غربی ان را در تاریخ چهارم اپریل و باشندگان نیم کره شرقی – در تاریخ ۲۸ سپتمبر مشاهده خواهند کرد. در ایه باره به اژانی تاس در انستیتوت ستاره شناسی تطبیقی اکادمی علوم روسیه خبر دادند.

نیکولای ژیلیزنوف سکرتر مطبوعاتی انستیتوت معلومات داد: " در تاریخ ۴ اپریل مهتاب گرفتگی را میتوانند در امریکایی شمالی و جنوبی، در جزایر بحرالکاهل، در استرالیا و زیلاند جدید مشاهده کنند. مهتاب در سایه زمین فرو خواهد رفت و برای هشت دقیقه رنگ خونین کسب خواهد کرد. خسوف کامل در تاریخ ۲۸ سپتمبر برای یک ساعت و ۱۳ دقیقه طول خواهد کشید. این مهتاب گرفتگی در اروپا، در اسیای غربی، افریقا، گرینلند، امریکای شمالی و جنوبی قابل رویت می باشد.

به اساس محاسبات کارمندان انستیتوت، نقطه اوج مهتاب گرفتگی چهارم اپریل با ساعت ۱۴بجه و ۵۶ دقیقه به وقت مسکو مصادف خواهد بود. مهتاب چهار دقیقه قبل و چهار دقیقه بعد از این زمان در سایه زمین قرار خواهد داشت. خسوف کامل در تاریخ ۲۸ سپتمبر در ساعت ۵بجه و ۱۱ دقیقه به وقت مسکو اغاز و در ساعت ۶ بجه و ۲۴ دقیقه خاتمه خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۵ خسوف با افتاب گرفتگی همراه خواهد بود. کسوف اولی در تاریخ ۲۰ مارچ صورت گرفت و کسوف دومی در تاریخ ۱۳ سپتمبر صورت خواهد گرفت و مهتاب ګرفتگی دو هفته بعد از هر کسوف صورت خواهد گرفت. منجمین علت این پدیده را گردش سریع مهتاب به دور زمین میدانند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала