نکوهش کودتای ناکام نظامی در بولیویا از سوی روسیه

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، که روسیه کودتای نظامی در بولیویا را به شدت نکوهش می کند و نسبت به تلاش برای مداخله ویرانگر خارجی در امور داخلی بولیویا و دیگر کشورها هشدار می دهد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، در پیام وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به کودتای ناکام نظامی در بولیویا آمده است: "ما کودتای نظامی در کشور چند ملیتی بولیویا در 26 جو را به شدت نکوهش می کنیم. ما پشتیبانی کامل و تزلزل ناپذیر خود را از دولت رئیس جمهور لوئیس آرس ابراز می کنیم. ما فراتر رفتن شرایط از چارچوب قانون اساسی را غیرقابل قبول می دانیم. حل و فصل سیاسی هرگونه اختلاف سیاسی داخلی در بولیویا یک امر ضروری است".
جزئیات کودتای ناکام نظامی در بولیویا + عکس و ویدیو
در این بیانیه آمده است: "ما نسبت به تلاش‌ها برای مداخله ویرانگر خارجی در امور داخلی بولیویا و دیگر کشورها هشدار می‌دهیم که بیش از یک بار منجر به پیامدهای غم‌انگیز برای شماری از کشورها و مردم از آن میان در منطقه امریکای لاتین شده است".
وزارت خارجه روسیه افزود: "مسکو از همه ای نیروها و ساختارهای سیاسی سازنده در بولیویا می خواهد تا در راستای منافع تحکیم جامعه بولیویا، تضمین ثبات و حاکمیت کشور متحد شوند".
این وزارتخانه در پایان گفته است: "ما با بولیویا برادر، شریک راهبردی قابل اعتماد ما همبستگی می کنیم".
یادآوری می کنیم، که روز چهارشنبه، رسانه های بولیویا از تجمع نظامی در پلازا موریلو در لاپاز، جایی که ساختمان های دولتی در آن واقع شده است، خبر دادند. تجهیزات ویژه به میدان آورده شد. ارتش به رهبری جنرال زونیگا که به گفته رسانه های محلی پیش از این از سمت فرماندهی ارتش برکنار شده بود، با بکارگیری از یک نفربر زرهی تلاش کردند به کاخ ریاست جمهوری نفوذ کنند.
آرس رهبر بولیویا خواستار احترام به دموکراسی شد و آنچه را که در حال وقوع بود تلاش برای کودتا خواند. سران بسیاری از کشورهای خارجی در پشتیبانی از او صحبت کردند. ناآرامی ها در میدان لاپاز نزدیک به سه ساعت به طول انجامید. درهمه ای این مدت رئیس جمهور درون کاخ بود. او ملت را خطاب قرار داد و فرماندهی جدید ارتش را گماشت، و از نظامیان خواست میدان را ترک کنند. سربازان دستور را اجرا کردند. جنرال زونیگا و دو رهبر نظامی دیگر دستگیر شدند. در نتیجه کودتا 9 نفر زخمی شدند.
بحث و گفتگو