بازگشتن کارشناسان اوکراینی آموزش دیده برای تعمیر و نگهداری اف-16 به اوکراین

نخستین کارشناسان اوکراینی آموزش دیده برای تعمیر و نگهداری اف-16 به اوکراین باز می‌گردند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، ایلیا یولاش، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت، که نخستین کارشناسان تعمیر و نگهداری جنگنده اف-16 که توسط غرب آموزش دیده اند به اوکراین باز می گردند.
سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت: "نخستین کارشناسان در این زمینه (تعمیر و نگهداری از جنگندهای اف-16) شروع به بازگشت به اوکراین کرده‌اند، جایی که می‌توانند تجربیات خود را با نیروهای ما اینجا در اوکراین به اشتراک بگذارند. نخستین جنگنده اف-16 آموزشی هم از کشور چک پیشتر به اوکراین وارد شده است".
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
خبر بد برای اوکراین درباره ای اف-16 ها
به گفته وی، زیرساخت های لازم برای بکارگیری از جنگندهای اف-16 در اوکراین در حال آماده سازی است.
گروهی از نمایندگان کنگره امریکا به رهبری مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، از لوید آستین، وزیر دفاع امریکا خواستند تا تعداد خلبانان نظامی اوکراینی را که برای پرواز با جنگنده اف-16 آموزش می بینند را افزایش دهد.
پیش از این، یکی از نمایندگان گارد ملی آریزونا به اسپوتنیک گفته بود، که اتمام آموزش نخستین گروه از خلبانان اوکراینی که در حال آموزش برای پرواز با جنگنده اف-16 امریکایی هستند، در ماه می برنامه ریزی شده است.
ایالات متحده به متحدان خود اجازه داد تا جنگنده های اف-16 را به اوکراین ارسال کنند و خود در آموزش کارشناسان برای خلبانی، تعمیر و نگهداری از این جنگندها مشارکت خواهد داشت که آموزش آنها در ایالت آریزونا انجام می شود.
در ماه اپریل، سخنگوی نیروی هوایی ایالات متحده به اسپوتنیک گفته بود که 12 خلبان اوکراینی در آریزونا در حال آموزش هستند.
هلند و دانمارک اولین کشورهایی بودند که با ارائه جنگنده های اف-16 به اوکراین موافقت کردند. کاخ سفید تایید کرده است که اوکراین پس از تکمیل آموزش خلبانان اوکراین جنگنده ها را از کشورهای ثالث دریافت خواهد کرد.
کایسا اولونگرن وزیر دفاع هلند گفت، امیدوار است اولین جنگنده های اف-16 را در سال 2024 به کی یف تحویل دهد.
الکساندر شولگین سفیر روسیه در هالند پیشتر خاطرنشان کرده بود که هلندی ها "چشم خود را بر روی این واقعیت می بندند" که عرضه جنگنده های اف-16 آنها به کی یف تنها منجر به طولانی شدن درگیری در اوکراین و رنج بیشتر برای مردم آن کشور خواهد شد.
بحث و گفتگو