اکواس هرگز در نیجر مداخله نظامی نخواهد کرد

کارشناس سیاسی فرانسوی گفت: مداخله نظامی در نیجر دیوانگی است، اکواس آن را دنبال نخواهد کرد.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، فرانسوا آسلینو، دانشمند علوم سیاسی، رهبر حزب اتحادیه جمهوری خواه خلق فرانسه، به اسپوتنیک گفت، اکواس علیرغم وعده های پیش از این اعلام شده، هرگز در مورد مداخله نظامی در نیجر تصمیم نخواهد گرفت، زیرا این یک بی پروایی واقعی است.
یکشنبه گذشته، مهلت تعیین شده توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا (اکواس/ECOWAS) برای شورشیان برای بازگشت به قدرت، رئیس جمهور برکنار شده نیجر، محمد بازوم، به پایان رسید. در غیر این صورت، اکواس/ ECOWAS تهدید به راه اندازی مداخله نظامی کرده بود.
ابراز امیدواری اکواس برای راه حل دیپلماتیک آشفتگی نیجر
کارشناس گفت: "آن (مداخله نظامی وعده داده شد، اما شروع نخواهد شد. نیجریه که قدرتمندترین ارتش منطقه را دارد، هرگز به نیجر همسایه حمله نخواهد کرد تا از تلفات غیرنظامیان و مرگ غیرنظامیان جلوگیری کند. حمله به نیجر دیوانگی خواهد بود. اکواس هرگز دنبال آن نخواهد رفت".
به گفته وی، نه ایالات متحده و نه فرانسه که پایگاه های نظامی در نیجر دارند، مداخله نخواهند کرد، زیرا این اقدامات توسط کسانی که از دولت جدید در این کشور حمایت می کنند، استقبال ضعیفی خواهد کرد. گفت‌وگو کننده ای آژانس افزود: فرانسه که تلاش کرد با دستان اکواس مداخله‌ای را آغاز کند، نباید در این امر دخالت کند.
آسلینو با یادآوری اینکه الجزایر پیش از این اکواس را در صورت مداخله در این وضعیت تهدید کرده بود، گفت: "ما باید از آتش سوزی عمومی که مغرب را تحت تاثیر قرار می دهد اجتناب کنیم".
در حالی که بورکینافاسو و مالی حمایت خود را از دولت جدید نیجر اعلام کردند.
یادآروی می کنیم، که در پایان ماه جولای، ارتش نیجر در تلویزیون ملی اعلام کرد، که رئیس جمهور محمد بازوم از قدرت برکنار شده است. جنرال عبدالرخمان چیانی فرمانده گارد ریاست جمهوری به عنوان رئیس شورای ملی دفاع از میهن که توسط کودتاچیان تشکیل شده بود، در تلویزیون دولتی ظاهر شد. رهبران اکثر کشورهای غربی و سازمان منطقه ای اکواس کودتا را محکوم کردند. در اوایل ماه اگوست، شرکت کنندگان در نشست اضطراری رئیسان ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای اکواس که در ابوجا برگزار شد، طرحی را در صورت مداخله نظامی در نیجر به تصویب رساندند.
بحث و گفتگو