نتایج نشست دوحه در مورد افغانستان از دیدگاه امریکا

پایان کنفرانس دوحه در مورد افغانستان و نتایج این کنفرانس از دیدگاه دو‌ نماینده ویژه امریکا برای افغانستان.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، کنفرانس دوحه توسط دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیوگوترش با حضور 20 فرستاده ویژه در این هفته در قطر با میزبانی موفا قطر برگزار شد.
در عین حال سازمان ملل به صراحت اعلان کرد که این نشست برای به رسمیت شناختن طالبان نبوده و تمرکز اصلی روی منافع مشترک و بدست اوردن ان منافع به شکل جمعی بوده.
در همین حال توماس ویست، فرستاده ویژه امریکا در امور افغانستان در مورد این کنفرانس در صفحه تویتر خود نوشته است "با تشکر از آنتونیوگوترش دبیر کل سازمان ملل برای تشکیل مجلس گروپی مهمی متشکل از 20 نماینده ویژه در این هفته در دوحه برای بحث در مورد رویکردهای افغانستان که توسط موفا قطر سخاوتمندانه میزبانی شد."
واکنش بلال کریمی به نگرانی نشست دوحه؛ خاک افغانستان امن است
او‌ می افزاید: "همانطور که سازمان ملل به صراحت اعلام کرده است، این نشست برای به رسمیت شناختن گروه طالبان نبود. تمرکز بر شناسایی منافع مشترک و چگونگی پیش‌برد آنها به صورت جمعی بود از جمله تروریسم، سرکوب زنان و دختران، بحران انسانی ویرانگر، و خروج مواد مخدر.
توماس ویست اعلان کرد که برای بدست اوردن این منافع مشترک اولویت های کشورها متفاوت است او‌ می‌گوید :"کشورها اولویت‌های متفاوتی را برای این منافع تعیین کردند، اما از میان نکات مورد توافق: گفتگوی سیاسی میان افغان‌ها بخش مرکزی راه‌حل برای همه چالش‌ها است."
وی با سپاسگذاری از دفتر یونما در مورد کارکرد یونما نیز با اشاره به ادامه کار این سازمان در افغانستان گفته است: "رهبری یونما نیوز به ما پیوستند و به کار‎ حیاتی بشردوستانه و تعامل با طالبان ادامه می دهند. همچنین از گروه های مختلف زنان افغان که در سراسر کشور زندگی می کنند، توصیه های انتقادی دریافت کرده است."
نشست دوحه برای سفید نمایی طالبان بود/ گروه طالبان به صورت بنیادین با هنجارهای بین المللی مخالف است
در عین حال رینا امیری نماینده‌ویژه امریکا در امور زنان افغانستان که در این کنفرانس حضور داشت در صفحه تویتر خود با ابراز تشکری از دبیر کل سازمان ملل مینویسد: "از آنتونیوگوترش برای مجلس فرستادگان ویژه برای تسهیل انسجام بین المللی در حمایت از یک افغانستان فراگیر، صلح آمیز و باثبات تشکر می کنم. همه بر اهمیت حقوق زنان و دختران اتفاق نظر داشتند و بسیاری تأکید کردند که حقوق بشر جزء اولویت‌های مشترک ما از جمله ثبات اقتصادی، مهاجرت، ثبات و مبارزه با تروریسم است و باید در اولویت قرار گیرد."
خانم امیری می افزاید: "همچنین در مورد نیاز منطقه، کشورهای دارای اکثریت مسلمان و جامعه بین‌المللی گسترده‌تر به همکاری هماهنگ برای حمایت از افغانستان و مردم افغانستان هم نظر بود."
خانم امیری در رابطه با تعامل با طالبان نوشته است: "در رابطه با تعامل با طالبان، بسیاری خاطرنشان کردند که اگرچه لازم بود، اما باید تلاش‌ها و پروسه‌هایی برای تعامل با دیگر افغان‌ها به‌ویژه زنان، در داخل و خارج از کشور انجام شود."
بحث و گفتگو