سادات: ادعای کشته شدن مغز متفکر یورش داعش بر فرودگاه کابل از سوی طالبان و خلیلزاد دروغ است

فرمانده نیروهای ویژه ارتش پیشین افغانستان ادعای مقام های امریکایی و گروه طالبان درباره کشته شدن مغز متفکر یورش داعش در ماه اسد ۱۴۰۰ بر فرودگاه کابل را "دروغ" خواند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، سمیع سادات جنرال پیشین نیروهای ویژه ای ارتش پیشین افغانستان گفته است، این عضو داعش که عبدالله عمر باجواری نام دارد، هنوز زنده است و بخش اطلاعات شاخه خراسان داعش را رهبری می‌کند.
این جنرال ارشد ارتش پیشین روز چهارشنبه در تویترش نوشت، که "خلیل‌زاد و گروه طالبان طبق معمول دروغ می‌گویند".
سادات تاکید کرد، که بستن پرونده کشته شدن ۱۷۳ شهروند افغانستان و ۱۳ سرباز امریکایی "شرم‌آور و ناراحت‌کننده" است.
پیشتر نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان گفته بود، که طالبان حملات مرگباری را در برابر داعش انجام داده و بسیاری از رهبران آنرا کشته است.
خلیلزاد مقاله واشنگتن پست درباره تبدیل شدن افغانستان به میدان تروریسم را رد می کند
زلمی خلیلزاد گزارش پسین واشنگتن‌پست درباره بدل شدن افغانستان به پناهگاه تروریسم را "مبالغه هیجان‌انگیز" خواند. این در حالیست، که شهروندان افغانستان و کارشناسان همه بر این باورند که با آمدن گروه طالبان نه تنها افغانستان به مرکز گروه های تروریستی تبدیل شد، بلکه کشورهای همسایه به ویژه کشورهای آسیای میانه نیز در حال انفجار است، چرا که گروه های تروریستی در این کشورها پس از آمدن گروه طالبان در افغانستان بسیار ریشه دوانده اند و در جریان چند سال دیگر گواه عرض اندام و درگیری در این کشورها میان گروه های تروریستی و دولت های این کشورها خواهیم بود. در همین حال کشورهای آسیای میانه و همسایه های افغانستان فکر می کنن که با همکنشی با گروه طالبان جلو رشد گروه های تروریستی را گرفته می تواند، اما در عمل این کار همسایه های افغانستان در جریان دو سال نتیجه ای برعکس داده و در جریان چند سال دیگر نتیجه اش را خواهند دید و آن زمان بسیار دیر خواهد.
پیش از ای، مقامات نظامی امریکایی روز سه‌شنبه به پدر یک سرباز کشته‌شده امریکایی اطلاع دادند که طالبان فردی بلندپایه داعش را که نقش اصلی در حمله انتحاری بر نیروهای امریکایی در میدان هوایی کابل در اسد ۱۴۰۰ را به عهده داشت، کشتند. پدر سرباز کشته‌شده امریکایی گفت، که مقامات در مورد هویت این عضو داعش و نحوه کشته شدنش اطلاعاتی ندادند. یک مقام امریکایی به نقل از طالبان گفت ظاهراً این گروه در آغاز و پس از کشته شدن این عضو داعش نمی‌دانستند که او در حمله انتحاری میدان هوایی کابل دست داشت.
یادآوری می کنیم، که حمله بر فرودگاه کابل در روزهای آخر خروج سربازان امریکایی از افغانستان و تجمع گسترده مردم برای فرار از طریق میدان هوایی کابل اتفاق افتاد.
بحث و گفتگو