نمایشگاه آثار "سید زمر" نقاش ورزیده افغان در الابوگای تاتارستان

نمایشگاهی اختصاصی شامل بیش از 50 اثر نقاش ورزیده کشور- سید زمر که با نام و کار های خلاقانه وی جامعه افغان های روسیه و جوامع هنری این کشور آشنایی کامل دارند، اخیرا در شهر "الابوگای تاتارستان" برگزار شد.
Sputnik

به گزارش اسپوتنیک، در تاریخ 6 فبروری، نمایشگاهی از آثار نقاشی  و کارهای گرافیکی سید زمر، نقاش ورزیده و چیره دست افغان، عضو افتخاری آکادمی بین المللی فرهنگ و هنر، عضو صندوق بین المللی هنر، عضو اتحادیه هنرهای اوراسیا و شرکت کننده XIV مین سمپوزیوم هنری بین المللی در زمینه هنرهای معاصر، در موزیم  دولتی - قومی هنرهای مدرن شهر الابوگای تاتارستان تحت عنوان "برنامه ریزی عروسی" برگزار شد.  

 در این نمایشگاه بیش از پنجاه اثر گرافیکی و نقاشی آقای زمر به نمایش گذاشته شد که در آن نقاش افغان اندیشه های خود درباره وطن، تاریخ و سنت های سرزمین‌اش منعکس نموده است. هنرمند با الهام از زیبایی و هماهنگی جهان، میراث فرهنگی و معنوی اجداد خود را با کمک هنرهای زیبا ، خطاطی و شعر آشکار نموده است.

سید زمر در سال 1964 در شهر کابل (افغانستان) در خانواده ای روشنفکر به دنیا آمد.

وی از کودکی به نقاشی علاقه و دسترسی داشت و 3 سال در یک مدرسه ویژه هنری تحصیل کرد.

  سید زمر جوایز اول و دوم را در بخش گرافیک از وزارت اطلاعات و فرهنگ انزمان و بر علاوه جوایز و تقدیرنانه های فراوان از ادارات مختلف دریافت داشته بود. اودر سال های 1983 – 1987 در خانه علم و فرهنگ شوروی وقت  نزد استادان روسی، به فراگیری هنر نقاشی پرداخت و در سال 1987 برای کسب تحصیلات عالی به مسکو آمد و شامل اکادمی هنر — بنام سوریکوف شد و در سال 1994 این موسسه معتبر را به درجه ماستری به پایان رسانید.

 وی همچنین در کشور آبایی خود برای مجلات و روزنامه های جوانان ، وزارت زراعت ، کمیته مرکزی جوانان و اتحادیه هنرمندان افغانستان ، نقاشی ها و کارهای گرافیکی ایجاد کرده بود.

نقاشی های وی در موریم مرکزی، موزیم ارتش و موزیم جوانان افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

در حال حاضر اقای نقاش مستعد سید زمر، در حومه مسکو — شهرک پروتوینو با همسر و دو فرزند خود زندگی مینماید.

بحث و گفتگو