محبوب ترین زن کارآفرین افغان کی است؟+ عکس

رویا محبوب زن کارافرین افغان که در سال 2013 از جمله 100 شخصیت پرنفوذ دنیا توسط مجله "تایم" انتخاب شده، مؤسس و مدیر عامل شرکت کامپیوتری افغان "سیتادل"، مدیر اجرائیه شرکت "دیجیتال سیتیزن فوند" می باشد.
Sputnik

وی مسیر مساعدت به دختران و زنان افغانستان در آموزش و اشتغال در زمینه تکنولوژی کامپوتری را انتخاب کرد. در سال های اخیر یک تعداد زیادی از زنان افغانستان به حمایت خانم محبوب دسترسی به آموزش و کار پیدا نمودند.
خانم محبوب تیم روباتیک دخترانه را در شهر هرات تاسیس کرد که بعد از 6 ماه توانست دربین قویترین تیم های کشورهای مختلف دنیا مقام اول را درمسابقات روبات سازی اروپایی در استونیا و مقام دوم را در مسابقات روباتسازی یین المللی "فیورست گلابل" امریکا کسب کند.

دختران بعد از پیروزی در مسابقات به کشورها و فستیوالهای مختلف بین المللی دعوت می شوند که حتی کارت مخصوصی به تیم ملی روباتیک افغانستان غرض شرکت در برنامه های گوناگون منجمله برنامه هوش مصنوعی و زراعتی اعطا گردید.

به گفته رهبر تیم ملی با وصف که زندگی در افغانستان بی ﺛبات و ناامن میباشد، شرایط و امکانات دختران در مقایسه با امکانات پسر های کشورهای دیگر بسیار محدود است، یکی از دلایل موفقیت دختران افغان علاقمندی بی اندازه آنها به آموختن و مطالعه می باشد.

قابل یاداوری است که عدم پول و اسپونسر شرکت دختران افغان را در برنامه ها، فستیوالها و مسابقات روباتیک فعالیت تیم ملی افغانستان دشوار می سازد. 

سایربرنامه برای کمک به زنان
از جمله سایر برنامه های رویا محبوب برای کمک به زنان افغانستان می توان از راه اندازی پروژه بلوک چین و بیت کوین نام گرفت که زنان افغانستان با استفاده از آن می توانند بدون اینکه از خانه خارج شوند کار کنند و دسترسی به منبع مالی پیدا نمایند.

برعلاوه قرار است در آیندۀ نزدیک نخستین مرکز علمی، تکنالوژی، هنری و ریاضی در افغانستان ایجاد شود. 

 

 

بحث و گفتگو