تیره شدن روابط افغانستان و پاکستان؛ برادری که از امر برادر اطاعت نمیکند؟!

© Flickr / Shahzeb Younasپرچم پاکستان
پرچم پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.06.2024
عضو شوید
منصور احمد خان، سفیر پیشین پاکستان در کابل میگوید که روابط اسلام آباد با افغانستان تحت حاکمیت طالبان به طور باور نکردنی وخیم شده است.
احمد خان گفته که پس از خروج ناتو و امریکا، روابط پاکستان با افغانستان در لبه پرتگاه قرار گرفته است.
سفیر پیشین پاکستان در مقاله یی که در سایت خبری عرب نیوز منتشر شد، نوشت پاکستان که سال ها از طالبان حمایت کرده، حالا روابطش با حکومت این گروه در آستانه سقوط قرار گرفته است. برعکس، کشورهایی که در دو دهه گذشته با طالبان جنگیده بودند، حالا به طور تدریجی روابط خود با طالبان را بهبود می بخشند.
احمد سعیدی، کارشناس مسایل روابط بین الملل و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان با ابراز نظر در مورد اظهارات سفیر پیشین پاکستان در کابل گفت پاکستان با تجهیز و تمویل طالبان در طول بیست سال، به این امید بود که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان،‌ حکومتی بسازند که بدون هدایت پاکستان حتی یک گام برندارد.
Военнослужащие вооруженных сил Пакистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.05.2024
ارتش پاکستان: دشمنان این کشور در افغانستان پناهگاه امن دارند
این دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان گفت: "اما وقتیکه طالبان به قدرت رسیدند، طالبان تی تی پی یا طالبان پاکستانی که ۲۰ سال در یک کاسه، در یک دسترخوان، در یکجا با طالبان افغانی بودند، از یک زبان، یک قوم و یک مذهب و یک ایدیولوژی هستند و بالاخره مانند طالبان افغانی، طالبان پاکستانی هم از ملا هیبت الله بیعت کردند، یعنی امیر شان است، به همین خاطر طالبان افغانی نخواستند یا نتوانستند که طالبان پاکستانی را جلوگیری کنند".
به گفته آقای سعیدی، به همین دلیل مقامات پاکستانی خفه اند، چون طالبان افغانی، طالبان پاکستانی را مهار و سرکوب نمیکند.
این کارشناس مسایل روابط بین الملل افزود: " پاکستان همیشه در طول تاریخ، یک حکومت دست نشانده، حکومت مزدور، حکومت نوکر در افغانستان میخواست، پاکستان همیشه میخواهد که به حیث یک برادر بزرگ امر کند و افغانستان به حیث یک برادر خورد اطاعت کند".
به باور این دیپلومات سابق پاکستانی، اسلام آباد باید یک سیاست جدی مبارزه با تروریزم را دنبال کرده و با طالبان در افغانستان هم تعامل گسترده داشته باشد.
منبع اصلی تنش میان طالبان افغان و حکومت پاکستان، فعالیت گروه تی تی پی است که به گفته مقام های پاکستانی، از خاک افغانستان به نیروهای امنیتی پاکستان حمله می کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала