پاشینیان بیرون شدن ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی را گامی منطقی خواند

© Sputnik / Alexander Astafyev /  مراجعه به بانک تصاویر Исполняющий обязанности премьер-министра Армении Никол Пашинян
Исполняющий обязанности премьер-министра Армении Никол Пашинян - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.06.2024
عضو شوید
نخست وزیر ارمنستان بیرون شدن این کشور از سازمان پیمان امنیت جمعی را گامی منطقی پس از توقف عضویت آن خواند.
به گزارش اسپوتنیک، نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور در سخنانی در پارلمان این کشور گفت: گام منطقی بعدی ارمنستان پس از توقف عضویت در سازمان پیمان امنیت جمعی، بیرون شدن این کشور از این سازمان خواهد بود.
او گفت: "چه وقتی این روی خواهد داد، خودمان تصمیم خواهیم گرفت. شاید یک ماه، یک سال، سه سال دیگر".
همانطور که رهبر ارمنستان توضیح داد، موضع ایروان با سیاست الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پیوند دارد.
Премьер-министр Армении Никол Пашинян и президент РФ Владимир Путин - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.05.2024
توافق پوتین و پاشینیان بر سر بیرون شدن نگهبانان صلح روسی از شماری از مناطق ارمنستان
پاشینیان گفت: "یکی از رهبران سازمان پیمان امنیت دسته جمعی اعلام کرد، که در تدارک جنگ چهل و چهارم شرکت داشته، پشتیبانی، باور و آرزوی پیروزی آذربایجان را دارد. پس از این، آیا باید در ساختار سازمان پیمان امنیت جمعی با رئیس جمهور بلاروس مسائل را در میان بگذارم؟".
وی تاکید کرد، که تا زمانی که لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس است، هرگز به این کشور سفر نخواهد کرد. همچنین هیچ مقام دیگری از ارمنستان به این کشور سفر نخواهد کرد. در عین حال، پاشینیان خاطرنشان کرد، که "او مجبور خواهد شد در ساختار اتحادیه اوراسیا و کشورهای مستقل مشترک المنافع با لوکاشنکو درباره ای مسائل گفتگو کند.
وی افزود: "اگر بلاروس تصمیم به بیرون شدن از سازمان پیمان امنیت جمعی بگیرد یا رئیس جمهور بلاروس عذرخواهی کند که برای مردم ارمنستان قابل قبول باشد، از لحاظ نظری، وضعیت پیرامون سازمان پیمان امنیت جمعی ممکن است تغییر کند".
ارمنستان و سازمان پیمان امنیت جمعی
پسین ها ایروان به طور پیهم از سازمان پیمان امنیت جمعی انتقاد کرده و به تدریج مشارکت خود را در این سازمان کاهش داده است. پاشینیان تا پایان ماه می گفت، که "حداقل دو کشور عضو سازمان پیمان امنیت جمعی" به آذربایجان کمک کردند تا برای جنگ با ارمنستان در قره باغ کوهستانی آماده شود. وی نامی از این دولت ها نبرد، اما اظهار داشت که اقدامات نظامی در سال 2020 با هدف از بین بردن استقلال ایروان بوده و پس از آن نیز چنین تلاش هایی ادامه یافته است.
این سیاستمدار همچنین اضافه کرد، که این دو کشور ظاهراً در جریان درگیری، تقلیدی از کمک به ارمنستان ایجاد کردند. در ماه نومبر، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان از شرکت در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در مینسک خودداری کرد.
افزون بر این، در میانه ای ماه فیبروری، این سیاستمدار از تعلیق عضویت این کشور در انجمن خبر داد. به باور وی، پیمان امنیت جمعی در پیوند با جمهوری ظاهراً "به ویژه در سال‌های 2021-2022" اجرا نشد. در ماه مارچ پاشینیان گفت، که ارمنستان می تواند از پیمان پیمان امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی بیرون شود، اگر به پرسش های مطرح شده از سوی ایروان در مورد قلمرو حاکمیتی این کشور پاسخ ندهد. در آغاز ماه می، در ایروان گزارش شد که جمهوری "از پیوستن به تصمیم "در مورد بودجه پیمان امنیت جمعی برای سال 2024" و مشارکت در تامین مالی فعالیت‌های این سازمان که در این تصمیم پیش بینی شده است خودداری خواهد کرد.
ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه، اظهارات رهبری ارمنستان در خصوص پیمان امنیت جمعی را اولتیماتوم و لفاظی توهین آمیز خواند. همانطور که وزارت امور خارجه یادآور شد، در سپتمبر 2022، به درخواست ایروان، انجمن به سرعت یک مأموریت ارزیابی دبیرخانه و ستاد مشترک سازمان را به مناطق مرزی کشور ارسال کرد. در نتیجه، شورای امنیت جمعی تصمیم به استقرار یک مأموریت نظارتی در جمهوری گرفت، اما مقامات ارمنستان آن را رد کردند و ترجیح دادند از نمایندگان اتحادیه اروپا دعوت کنند. این وزارتخانه تاکید کرد، با این وجود، مسکو همچنان از این واقعیت است که ایروان با تمام حقوق و تعهدات ناشی از آن همچنان به عضویت کامل در سازمان پیمان امنیت جمعی باقی می ماند.
درگیری در قره باغ کوهستانی
قره باغ کوهستانی 35 سال پیش جدایی یکجانبه خود از اتحاد جمهوری شوروی آذربایجان را اعلام کرد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و درگیری مسلحانه با آذربایجان (1992-1994)، این منطقه برای سال‌ها به عنوان یک جمهوری به رسمیت شناخته نشده ساکن ارمنی‌ها وجود داشت. در پاییز 2020، درگیری ها در قره باغ از سر گرفته شد، در نتیجه طرف ارمنی تمام مناطق اطراف قره باغ کوهستانی و بخشی از سرزمین هایی که در زمان شوروی بخشی از خودمختاری بود را از دست داد. نیروهای حافظ صلح روسیه نیز در منطقه مستقر هستند. آذربایجان در 19 سپتمبر 2023 عملیات نظامی خود را در قره باغ آغاز کرد که یک روز به طول انجامید. در نتیجه، جمهوری به رسمیت شناخته نشده از بین رفت و تقریباً کل جمعیت منطقه به ارمنستان رفتند. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گفت، که این کشور تمامیت ارضی خود را احیا کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала