نبیل: طالبان از یورش های کنترل شده بنام داعش خراسان و بزرگ نمایی داعش سود می برند

© Photo / Rahmatullah Nabil FBرحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2024
عضو شوید
رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نوشته است، که طالبان از یورش های کنترل شده بنام داعش خراسان و بزرگ نمایی داعش سود می برند و خود در این راستا فعال هستند.
به گزارش اسپوتنیک، رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در برگه ایکس اش درباره ای داعش و سفر سرپرست وزارت داخله گروه طالبان نوشته است: "باید محتاط بود: موجودیت داعش خراسان در افغانستان یک واقعیت انکار ناپذیر است. با این حال، ضروری است که در باره این گروه تروریستی و خطرهای آن ، دیدگاه واقع بینانه داشته باشیم".
رحمت الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.04.2024
نبیل: داعش در افغانستان به سه دسته تقسیم شده است
او در ادامه نوشته است: "نباید به طور ناخود آگاه به ابزاری منحیث (ابزار ناخود آگاه) برای بزرگنمایی داعش خراسان آنچه را که طالبان و حامیان آنها می خواهند تبدیل شویم. طالبان و حامیان آنها این ادعا را مطرح می کنند که اگر با طالبان تعامل صورت نگیرد و به رسمیت شناخته نشوند، ضعیف خواهند شد و داعش جایگزین آنها خواهد شد. با آنکه علنی طالبان از قدرت داعش خراسان انکار می کنند اما به اساس اطلاعات موثق طالبان در پشت درهای بسته و نشست های استخباراتی این ادعا را مطر ح می سازند، که طالبان دارای دستورکار داخلی هستند، ولی داعش هدف های منطقوی و فرامنطقه ای خود را دنبال می کنند و طالبان به همین بهانه جنگ با داعش میلیون ها دالر پول اپراتیفی از بعضی از کشورها به دست می آورند و این بازی سبب شده است با بعضی کشورهای آسیب پذیر منطقه وارد تعامل ناخواسته با رژیم طالبان شوند".
در ادامه او درباره ای یورش های انتحاری داعش و سود بردن طالبان از آن چنین نوشته است: "یورش های انتخاری و تررویستی که به نام داعش بالای شهروندان چین در کابل و یا هم در روسیه و ایران صورت گرفت، طالبان از آن بهره برداری ابزاری کردند و بعد از این حملات روابط این کشورها و اقمار شان با طالبان تنگ‌تر و وارد یک مرحله جدید شد. این امر نشان می‌دهد که طالبان از حملات کنترول شده بنام داعش خراسان و بزرگ نمایی داعش منفعت میبرند و خود در این راستا فعال هستند. با توجه به پیچیدگی اوضاع، نباید داعش خراسان را به عنوان تنها تهدید امنیتی در افغانستان در نظر گرفت. گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان دیگری نیز در این کشور فعال هستند که باید به طور همزمان مورد توجه قرار گیرند. تمرکز بر راه‌حل‌های پایدار باید صورت گیرد. منطقه و جهان باید بدانند که صرف به رسمیت شناختن طالبان به عنوان تنها راه حل برای مقابله با داعش خراسان کافی نیست. و یا هم برخی از افراد اینگونه استدلال می‌کنند که بزرگنمایی داعش خراسان می‌تواند منجر به مداخله نظامی خارجی در افغانستان و یا سرنگونی طالبان از قدرت شود. این استدلال از جهات مختلف دارای اشکال است".
او همچنان درباره ای سفر سرپرست وزارت داخله طالبان و واکنش کشورهای منطقه چنین دیدگاهش را بیان کرده است: " پس از پنج دهه خونریزی و از دست دادن چندین نظام به این نتیجه باید رسیده باشیم که واکنش کشورها و قدرت‌های بزرگ به تحولات در افغانستان قابل پیش‌بینی نیست و این قدرت ها منافع خود را تعقیب میکنند، نه گریبان خون آلود و چشم های اشک بار مادران افغانستان را؛ سفر استخباراتی سراج حقانی به امارات متحده با آنکه در چندین لیست سیاه قرار دارد، دال بر این ادعا است، و این شک را به یقین تبدیل میکند که؛ طالبان برای تحقق و رسیدن به اهداف ژئوپلیتیک کشور ها در پوشش یک ساختار ایدئولوژیک به قدرت رسانیده شده اند! برای بیرون رفت افغانستان از این وضعیت اسفبار و خطر ناک باید راه‌حل‌های جدید پایدار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای حل ریشه‌ای مشکلات افغانستان پیدا کرد و در این راستا اینبار مردم افغانستان باید خود پیشقدم باشند/شوند".
یادآوری می کنیم، که چند روز پیش سرپرست وزارت داخله گروه طالبان به امارات متحده عربی سفر و با مسئولان این کشور دیدار کرد.
داعش خراسان هم پس از چیرگی گروه طالبان بر افراد ملکی یورش های مرگباری را انجام داده است که در بیشتر این یورش ها شیعیان افغانستان هدف قرار گرفته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала