نتانیاهو وزیری را که خواستار پرتاب بمب هسته ای بر غزه شده بود، برکنار کرد

© AP Photo / Abir SultanПремьер-министр Израиля Биньямин Нетаньяху во время заседания кабинета нового правительства в Иерусалиме
Премьер-министр Израиля Биньямин Нетаньяху во время заседания кабинета нового правительства в Иерусалиме  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.11.2023
عضو شوید
نخست وزیر اسرائیل، وزیری را که به گزینه هسته ای در درگیری با حماس اشاره کرده بود برکنار کرد.
رادیو کان گزارش داد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آمیچای الیاهو، وزیر میراث را از حضور در نشست های دولتی تعلیق کرد، که گفته بود پرتاب بمب هسته ای در نوار غزه "یکی از احتمالات" برای توسعه درگیری است.
این ایستگاه رادیویی گزارش داد، که جناح راست افراطی اورشلیم و وزیر میراث الیاهو از جلسات دولت تا اطلاع بعدی تعلیق خواهند شد.
Художественная визуализация ядерного взрыва - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.11.2023
یک وزیر اسرائیل از احتمال یورش هسته ای به نوار غزه خبر داد
پیش از این، الیاهو در مصاحبه ای گفته بود، که انداختن یک بمب هسته ای در نوار غزه می تواند "یکی از احتمالات" باشد.
به گزارش تایمز اسرائیل، این سیاستمدار همچنین مخالفت خود را با اجازه هرگونه کمک بشردوستانه به غزه اعلام کرد و گفت که اسرائیل کمک های بشردوستانه را به "نازی ها" تحویل نمی دهد و "چیزی به نام غیرنظامیان غیرنظامی در غزه وجود ندارد".
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، الیاهو را به دلیل چنین اظهاراتی به شدت محکوم کرد.
گالانت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "من سخنان بی پایه و غیرمسئولانه وزیر آمیچای الیاهو را نکوهش می کنم. خوب است که چنین افرادی جزو کسانی نیستند که مسئول امنیت اسرائیل هستند".
یادآوری می کنیم، که الیاهو یکی از اعضای حزب ناسیونالیست صهیونیستی اوتزما یهودیت (اسرائیل قدرتمند) به رهبری ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی است که به خاطر حملات جنجالی ضد فلسطینی اش شهرت دارد. ایدئولوژی این حزب امکان ایجاد یک کشور فلسطینی در غرب رود اردن را رد می کند.
اسرائیل در 7 اکتوبر مورد یورش موشکی بی‌پیشینه ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که از سویو شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگجویان این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سوی نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز به گروگان گرفتند. در اسرائیل، به گفته مقام های محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از آن میان 300 پرسنل نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را در برابر حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل همه ای مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و یورش های هوایی به هدف های از آن میان غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.
شمار قربانیان نوار غزه از 9 هزار نفر گذشت و بیش از 32 هزار نفر زخمی شدند. در اسرائیل، به گفته مقام های محلی، بیش از 1.3 هزار نفر جان خود را از دست دادند. سفارت روسیه گزارش داد که در جریان تشدید درگیری ها، 20 روس کشته، دو نفر گروگان گرفته شده و هفت نفر به عنوان ناپدید اعلام شده اند.
به گفته منابع گوناگون، نزدیک به 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد، که نزدیک به 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد. وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا درگیری ها را متوقف کنند.
برپایه دیدگاه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر پایه ساختار "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ساخت یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب تفاهم نامه ای1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی هم مرز یکدیگر فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، پیوند با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما تنها اسرائیل ساخته شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала