آغاز "روزهای تاریک": نظر کارشناسان افغانستان در مورد 8 ثور "روز پیروزی مجاهدین"

© Sputnik / Mihail Maltsev /  مراجعه به بانک تصاویر دیپلومات اسبق امریکایی: امریکا به مجاهدین بصورت غیرقانونی ویزا میداد
دیپلومات اسبق امریکایی: امریکا به مجاهدین بصورت غیرقانونی ویزا میداد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 29.04.2023
عضو شوید
کارشناسان افغانستانی:هشتم ثور روز پیروزی مجاهدین، آغاز دوره تاریک جنگ های داخلی بود.
به گزارش اسپوتنیک، عزیز ماریژ، تحلیلگر می گوید: جشن روز 28 اپریل (هشتم ثور) در جمهوری اسلامی افغانستان که تا سال 2021 وجود داشت، جشن روز پیروزی مجاهدین، تاریخ آغاز جنگ داخلی خونین در این کشور است که به "روزهای سیاه" در تاریخ افغانستان مدرن تبدیل شده است. به ریانووستی گفت.

وی می گوید که سرنگونی حکومت محمد نجیب الله که تحت حمایت اتحاد جماهیر شوروی بود، در 28 آپریل 1992 توسط شبه نظامیان با حمایت غیرمستقیم تعدادی از کشورها به رهبری ایالات متحده آغاز جنگ داخلی افغانستان بود. درگیری مسلحانه بین متحدان سابق "ائتلاف هفت" ضد شوروی، اندکی پس از تصرف کابل توسط گروه های شبه نظامی آغاز شد که منجر به یک جنگ داخلی چهار ساله شد. جمعیت کابل در این مدت از 2 میلیون نفر به 500 هزار نفر کاهش یافت و خود شهر نیز به شدت آسیب دید.

جنایات متعددی که طرف های متخاصم علیه غیرنظامیان مرتکب شدند و تضعیف گروه های اصلی ستیزه جویان در نتیجه نبرد، در نهایت منجر به ظهور بازیگر جدیدی در درگیری شد: طالبان* که در سال 1994 ایجاد شد، کنترل 80 درصد از خاک کشور را تا زمانی که ائتلاف غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا در سال 2001 حمله خود را به افغانستان آغاز کرد، در دست گرفت.
مقامات جمهوری اسلامی افغانستان که در سال 2004 با حمایت مستقیم ایالات متحده و ائتلاف غربی ایجاد شد، سقوط رژیم نجیب الله را در 28 آپریل جشن گرفتند. این تعطیلات اولین بار در سال 2012 در سطح ایالتی جشن گرفته شد، اما با به قدرت رسیدن طالبان در کشور در تابستان 2021 لغو شد.
مریژ گفت "این دو روز آغاز تراژدی در افغانستان بود: جنگ داخلی در همین روزها آغاز شد و از آن زمان افغان ها شروع به کشتن یکدیگر کردند. این روزهای سیاهی در تاریخ بود. این دو روز که نباید جشن گرفته شود، زیرا آنها روزهای آغاز "جنگ دست های اشتباه" بودند.
وی همچنین خاطرنشان کرد که لغو جشن "روز پیروزی مجاهدین" توسط طالبان بیشتر به دلیل تلاش برای از بین بردن میراث مقامات قبلی کشور است.
نظر مشابهی را تورعلی زازایی، کارشناس نظامی افغانستان نیز بیان کرد که به نوبه خود خاطرنشان کرد که تمام تعطیلات مرتبط با جمهوری اسلامی افغانستان با تعطیلات مرتبط با به قدرت رسیدن طالبان جایگزین شده است.
زازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از خروج نیروهای شوروی، حکومت دموکراتیک بیش از ده سال به طول انجامید و توانست 9 تا 10 سال بجنگد و دلیل آن نیز تعهد به نظام ذاتی آن زمان بود.
وی خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی افغانستان که با حمایت ایالات متحده ایجاد شد، به دلیل "ماهیت دست نشانده" و وابستگی کامل به نفوذ خارجی، بسیار سریعتر از جمهوری دموکراتیک مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید.
در اوایل ماه آگوست 2021، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در 15 آگوست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه اوت، از فرودگاه کابل که تحت حفاظت نظامیان آمریکایی بود، اتباع کشورهای غربی و افغان‌هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند. در شب 31 آگوست، ارتش ایالات متحده فرودگاه کابل را ترک کرد و به نزدیک به 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد.
طالبان - * این سازمان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала