تسلیم کردن سفارتخانه ها به گروه طالبان بدون به رسمیت شناختن آنها

© Wikipedia / NVOسفارت افغانستان در مسکو
سفارت افغانستان در مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.03.2023
عضو شوید
بعد از تسلیم کردن سفارتخانه ها و قنسلگری های ایران، ترکیه، روسیه و چین به اعضای طالبان به عنوان دیپلومات و سرپرست نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی افغانستان اکنون سرپرست جدیدی به قنسلگری افغانستان در دبی از طرف این گروه معرفی شد.
به گزارش اسپوتنیک، مقام‌های وزارت خارجه طالبان مسعود عزیزی، جنرال قنسل افغانستان در دبی را برکنار و رئیس تشریفات وزارت خارجه را به جای او منصوب کردند. بر اساس دو نامه‌ای که در فضای مجازی منتشر شد، عبدالرحمن فدا، رئیس تشریفات وزارت خارجه طالبان، سرپرست جنرال قنسلی افغانستان در دبی شده است. در نامه دوم که منابع انسانی وزارت خارجه طالبان صادر کرده، پایان ماموریت کاری مسعود عزیز تایید شده است. در این نامه به اینکه عزیزی پس از اتمام دوره کاری خود چه خواهد کرد، اشاره‌ای نشده است.
مقام‌های طالبان نیز صدور این نامه‌ها را تایید کرده‌اند. حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، ضمن تایید برکناری مسعود عزیزی، به رسانه‌ها گفت که عبدالرحمن فدا تا اطلاع بعدی، سرپرستی قونسلگری افغانستان در دبی را بر عهده خواهد داشت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، هم در صفحه توییتر خود نوشته که پس از ایران، قونسلگری افغانستان در دبی نیز به امارت اسلامی تحویل داده و عبدالرحمن فدا به سرپرستی این قونسلگری منصوب شد.
Турецкий флаг на консульстве Нидерландов в Стамбуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.02.2023
آغاز کار دیپلومات طالبان در قونسلگری افغانستان در استانبول
همزمان، عبدالرحمن فدا نیز در توییتر که اطمینان می‌دهد که این رسمیت مخفی به‌زودی آشکار خواهد شد. اضافه کرد: جهان کم‌کم به قدرت ما [طالبان] اعتراف خواهد کرد.
با این حال، قونسلگری افغانستان در دبی تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده و تماس‌ها با اقا عزیزی هم بی‌جواب مانده است اما یک دیپلمات ارشد دولت سابق ضمن تایید نامه برکناری مسعود عزیزی، به اسپوتنیک گفت که طالبان قونسلگری افغانستان در دبی را نیز به چنگ آورده‌اند. او گفت: طالبان از چندین ماه پیش لابی‌گری برای کنترل سفارت و قونسلگری افغانستان در امارات متحده عربی را آغاز کرده بودند و می‌خواستند این نهاد دیپلماتیک را به دست بیاورند.
این دیپلمات ارشد دولت سابق افزود که بقیه دیپلمات‌ها در قونسلگری افغانستان در دبی همچنان به کارشان ادامه خواهند داد. هرچند تعدادی از آنان با حضور طالبان، نمی‌خواهند آنجا بمانند.
یکی از دیپلمات‌های افغانستان در دبی به اسپوتنیک می‌گوید فعالیت مسعود عزیزی در قونسلگری افغانستان در دبی در راستای منافع طالبان بود و او با وزارت خارجه طالبان رابطه نزدیک داشت و مشخص نیست چرا طالبان او را برکنار کرده‌اند.
سفارت افغانستان در مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.03.2023
مسکو مجوز افزایش کارمندان سفارت افغانستان در روسیه را صادر کرد
در عین حال، یک مقام دولت پیشین افغانستان که وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کند، با شرط محفوظ ماندن نامش گفت که امارات متحده عربی برای عبدالرحمان فدا ویزای سیاحتی صادر کرده است و حضور او در قونسلگری افغانستان در دبی به معنی به رسمیت شناختن رژیم طالبان به عنوان حکومت رسمی افغانستان از سوی دولت امارات متحده عربی نیست.
مقام‌های وزارت خارجه امارات متحده عربی هنوز در قبال این مسئله هیچ واکنشی نشان نداده‌اند. هرچند برخی دیپلمات‌های افغان می‌گویند ظاهرا مقام‌های امارات متحده عربی با حضور طالبان در مراکز دیپلماتیک افغانستان در این کشور نظر مساعد نشان داده‌اند اما تا زمان واکنش علنی وزارت خارجه امارات متحده عربی، نمی‌توان در این رابطه نظری داد.
در صورت موافقت وزارت خارجه امارات با حضور دیپلمات‌ طالبان در قونسلگری افغانستان در دبی، این نخستین کشور حاشیه خلیج فارس خواهد بود که حضور دیپلماتیک طالبان بدون به رسمیت شناختن آنان را تایید می‌کند. پیش از این، وزارت خارجه ایران، پس از امتناع دیپلمات‌های افغان از همکاری با طالبان، سفارت افغانستان در تهران را به طالبان تحویل داده بود.
ذبیح الله مجاهد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.03.2023
طالبان خواستار کرسی در سازمان ملل شدند
پیش از این، ایران، ترکیه، روسیه و چین اعضای طالبان را به عنوان دیپلومات و سرپرست نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی افغانستان پذیرفته بودند.
قابل ذکر است که چندی قبل در دو روز متواتر دو سرپرست در سفارت های افغانستان در ایران و ترکیه اغاز به کار کردن و 7 تن دیپلومات را نیز از ادرس وزارت خارجه طالبان به سمت این سفارت خانه ها فرستانده است.
این کشورها که سفارت یا هم قونسلگری های افغانستان را به گروه طالبان تسلیم کردند و به علت به رسمیت نشناختن طالبان نمی‌توانند رسماً به سفیران طالبان اعتبارنامه دهند. با این حال، آن‌ها برای ادامه داد و ستد با حکومت طالبان، نمایندگان این گروه را در سفارت‌ها و قونسلگری‌های افغانستان پذیرفته‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала