واکنش جبهه ملی آزادگان در پیوند به واگذاری سفارت افغانستان به گروه طالبان در تهران

© Azadegan Frontجبهه آزادگان: مولوی شفیع آمر حوزه نهم طالبان برای حوزه نهم کندهار را کشتیم
جبهه آزادگان: مولوی شفیع آمر حوزه نهم طالبان برای حوزه نهم کندهار را کشتیم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2023
عضو شوید
جبهه‌ی ملی آزادگان افغانستان در پیوند به آوازه ای واگذاری سفارت افغانستان به نماینده‌ سیاسی گروه طالبان در تهران با نشر اعلامیه ای نوشت، که اگر این آوازه درست باشد، مایه‌ ای تاسف و ناراحتی عمیق جبهه‌ ای ملی آزادگان و مردم افغانستان خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، جبهه ملی آزادگان با نشر اعلامیه درباره واگذاری سفارت افغانستان در تهران به نماینده ای گروه طالبان نوشت: "جبهه‌ ای ملی آزادگان به مدرک های دست یافته است، که وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران به کارمندان سفارت دولت گذشته‌ی افغانستان (جمهوری اسلامی افغانستان) در تهران هشدار و اطلاع داده است که در جریان ۳ روز آماده‌ی واگذاری سفارت افغانستان به نمایندگان رژیم طالبان باشند. به هیچ وجه علاقه و انتظار نداریم‌ که این شایعه درست و دقیق باشد و جمهوری اسلامی ایران به چنین عمل خلاف روابط و رسوم همسایگی دوستانه و مناسبات بین‌المللی و عرف‌های دپلماتیک، دست زده باشد".
 واکنش شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در مورد تمدید معافیت سفر مقام‌های طالبان   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.02.2023
شورای مقاومت: ایران در زمینه واگذاری سفارت افغانستان به گروه طالبان بازنگری کند
این جبهه افزوده است: "اگر این آوازه و اطلاع واقعا دقیق و درست باشد، مایه‌ی تاسف و ناراحتی عمیق جبهه‌ی ملی آزادگان و مردم افغانستان خواهد بود. چرا که در یک و نیم سالی که از اشغال افغانستان از سوی تحریک تروریستی طالبان‌ می‌گذرد، هیچ کشوری حاضر نشده است که این رژیم اشغالگر و ستم‌پیشه را به رسمیت بشناسد زیرا هنوز این گروه تروریستی و رهبران جنایتکارش در صدرِ لیست سیاه ملل متحد و کشورهای متمدن و بزرگ جهان‌ قرار دارند".
در ادامه ای این اعلامیه ای آمده است: "از سوی دیگر تحریک طالبان با اعمال تروریستی و مظالم و جنایات ضد بشری خویش ثابت کردند که هرگز اهلی نمی‌شوند، از خشونت و جنایت دست برنمی‌دارند به حقوق و آزادی‌های شهروندی و اجتماعی مردم افغانستان احترام قایل نمی‌شوند و هیچ قاعده‌ی اخلاقی و سیاسی و میثاق‌های بین‌المللی رعایت نمی‌کنند. در چنین اوضاعی که هیچ کشور جهان حاضر نشده است که نمایندگی سیاسی دولت جمهوریت سرنگون شده را که حالا متعلق به مردم افغانستان است، به گروه طالبان تسلیم دهد، واقعا مایه‌ی نگرانی و تعجب است که دولت جمهوری اسلامی ایران نمایندگی سیاسی دولت افغانستان را به یک گروه وحشی و اشغالگر تسلیم دهد. مردم افغانستان و مردم ایران به عنوان همسایه‌های دیرینه، مشترکات فرهنگی، دینی، زبانی و تاریخی فراوان و رشته‌ی دوستی قدیمی و مستحکمی دارند. دولت جمهوری اسلامی ایران‌ نباید، این دوستی دیرینه و روابط تاریخی و فرهنگی چند هزار ساله را فدای روابط سیاسی مقطعی و‌گدرای خویش با یک گروه تروریستی کند و نام و خاطره‌ی زشتی از خویش در حافظه‌ی تاریخ و حافظه‌ی مردم افغانستان مانند داغی به یادگار گذارد".
در پایان این خبرنامه آمده است: "همان گونه که پیش از این گفتیم، امیدواریم این اطلاع و شایعه نادرست باشد و اگر دقیق باشد، از نام جبهه‌ی ملی آزادگان و از آدرس مردم شریف و رنج‌دیده‌ی افغانستان، از وزارت خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران، مصرانه توقع داریم که از واگذار کردن دفتر نمایندگی سیاسی افغانستان (سفارت) به گروه اشغالگر، زن‌ستیز، دشمن دموکراسی و عدالت اجتماعی، دشمن فعالیت‌های مدنی، آزادی بیان و اندیشه و ارزش‌های شهروندی و مردم‌سالاری، جدا خود داری کند".
یادآوری می کنیم، که مقام‌های ایرانی در آغاز هفته گذشته از واگذاری سفارت افغانستان به نماینده طالبان خبر داد و وزارت امور خارجه این کشور واگذاری سفارت به گروه طالبان را تغییرات معمولی عنوان کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала