سویدن می خواهد همزمان با فنلند عضو ناتو شود که نخواهد شد

© AP Photo / Johanna GeronФлаги Финляндии, НАТО и Швеции во время церемонии в Брюсселе, Бельгия
Флаги Финляндии, НАТО и Швеции во время церемонии в Брюсселе, Бельгия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.02.2023
عضو شوید
صدراعظم سویدن این را گامی درست از نظر امنیت اروپا می داند تا اطمینان حاصل شود که پادشاهی سویدن یکجا با فنلند به ناتو می پیوندد.
به گزارش اسپوتنیک، اولف کریسترسون صدراعظم سویدن طی مصاحبه ای که روز یکشنبه در روزنامه بریتانیایی "فایننشال تایمز" منتشر شد، گفت: "ما این روند را با هم [با فنلند] آغاز کردیم، آن را با هم انجام دادیم و می خواهیم با هم آن را تکمیل کنیم". به گفته کریسترسون، بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا و ناتو از ورود همزمان استکهلم و هلسینکی به ناتو حمایت می کنند.
صدراعظم سویدن افزود: "همکاری نظامی بسیار نزدیک بین سویدن و فنلند، که حتی قبل از پیوستن به ناتو وجود داشت". کریسترسسون ابراز امیدواری کرد که درخواست سویدن برای عضویت در ناتو در نشست سران این اتحاد در ماه جولای در ویلنیوس به تصویب برسد.
در همان زمان، کریسترسون از پاسخ به این سوال طفره رفت که اگر فنلند منتظر تائید درخواست سویدن توسط ترکیه نماند و به طور جداگانه به ناتو بپیوندد، سویدن چگونه عمل خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه هر کشوری باید تصمیم خود را بگیرد، گفت: من برای این کار برنامه ریزی نمی کنم.
اعلام نتایج نخستین انتخابات ترکیه/ اردوغان پیشتاز است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.10.2022
هشدار اردوغان به سویدن و فنلند به خاطر نپذیرفتن در ناتو
نخست وزیر خاطرنشان کرد که استکهلم تمام شروط ارائه شده از سوی ترکیه برای پیوستن به این ائتلاف، فاصله گرفتن از شورشیان کرد، لغو تحریم صادرات تسلیحات ترکیه و متعهد شدن به مبارزه با تروریزم را برآورده کرده است. به عقیده وی، آخرین گام در 2 مارچ برداشته خواهد شد، زمانی که دولت سویدن در مورد قوانین جدید ضد تروریزم تصمیم گیری خواهد کرد.
او در پایان گفت: "این یک قانون بزرگ است که ما در واقع باید قانون اساسی خود را از اول جنوری تغییر می‌دادیم تا بتوانیم آن را برای بررسی قرار دهیم".
راه رسیدن فنلند و سویدن به ناتو
در ماه می 2022، فنلند و سویدن برای پیوستن به ائتلاف آتلانتیک شمالی درخواست دادند، اما انقره روند ورود آنها را مسدود کرد و از آنها خواست که سازمان های کُرد را تروریستی اعلام کنند و افرادی را که متهم به تروریزم یا مشارکت در کودتا در ترکیه در سال 2016 هستند، استرداد کنند.
روابط ترکیه و سویدن پس از آتش زدن قرآن در سفارت ترکیه در استکهلم در 21 جنوری تشدید شد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که پس از اقدامات ضد ترکیه در استکهلم، سویدن نباید انتظار داشته باشد که انقره از درخواست آن برای پیوستن به ناتو حمایت کند. اظهارات مشابهی از سوی روسای وزارت خارجه و دفاع ترکیه بیان شده است. فعلاً روند مربوط به تصویب درخواست سویدن به حالت تعلیق قرار دارد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала