قطعنامه نشست کندهار؛ جهان طالبان را همچون "نظام مشروع" به رسمیت بشناسند

© Photo / twitter/rtapashtoنشست طالبان در کندهار آغاز شد
نشست طالبان در کندهار آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.08.2022
عضو شوید
شرکت کنندگان نشست کندهار در یک قطعنامه از جهان خواسته اند تا طالبان را همچون نظام مشروع به رسمیت بشناسند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، در قطعنامه 16 ماده‌یی این نشست در باره حمله هوایی امریکا در کابل آمده است که کشورهای همسایه که به طیارۀ بی‌سرنشین ایالات متحده امریکا در فضای شان اجازه فعالیت داده اند، در این جنایت شریک استند و این کار برای آنان پیامد بدی خواهد داشت.
در ماده نهم قطعنامه نشست عالمان طالبان در کندهار، آمده است: "حاکمان این کشور باید بدانند که معامله کردن بر سر افغانستان و اجازه دادن برای دشمنان افغانستان در فضا و زمین خود و همچنان اجازه دادن فعالیت بر ضد افغانستان یقینن برآنان عواقب بدی خواهد داشت".
نجیب الله جامع، استاد دانشگاه، گفته است: "این نه تنها با اصول جهانی برابر نیست بلکه این خواست و واکنش مردم افغانستان از حکومت است که در برابر اقدامات مضر کشورهای منطقه ایستاد شود".
ماده هشتم این قطعنامه به موضوع به رسمیت شناختن و مشروعیت نظام در کشور پرداخته است و از جامعه جهانی خواسته شده است تا با طالبان تعامل مثبت داشته باشند.
در بخش دیگر این قطعنامه آمده است: "صدا می‌کنیم که امارت اسلامی را به حیث یک نظام مشروع به رسمیت بشناسند و تعامل مثبت با امارت اسلامی نمایند و تمام محدودیت‌های را که وضع کرده اند را بردارند و در بخش پیشرفت اقتصادی و آبادی، ملت افغانستان را همکاری کنند".
واحد فقیری، آگاه روابط بین‌الملل، گفت: "نماینده‌های مردم افغانستان حضور نداشتند، حتی یک زن هم حضور نداشت".
در ماده شانزدهم این قطعنامه نیز از طالبان خواست شده است که در بخش عدالت، آموزش‌های دینی و عصری به زنان، اقلیت‌ها، اطفال و مردم توجه داشته باشد.
قطعنامه می‌گوید: "بالای امارت صدا می‌کنیم که به عدالت، آموزش‌های دینی و عصری، بهداشت، زراعت و صنعت در روشنایی شریعت به اقلیت‌ها، اطفال، زنان و حقوق تمام مردم توجه ای ویژه ای داشته باشد.
مریم معروف آروین، فعال عرصه حقوق بانوان، گفت: "اگر طالبان واقعن متعهد به تامین حقوق اسلامی و بشری زنان افغانستان استند، باید به حذف عمومی و سیستماتیک زنان نقطه پایان بگذارند و فورا در مکتب‌های دختران را به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز بکنند".
این در حالی‌ست که رهبر طالبان نیز در این نشست گفته است که به کسی اجازه داده نخواهد که در امور داخلی افغانستان مداخله کند.
نشست بزرگ عالمان دین، بزرگان قومی روز گذشته (پنجشنبه) در کندهار برگزار شد که بیش از سه هزار تن به شمول رهبر طالبان و مقام‌های دیگر این گروه شرکت کرده بودند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала