پمپئو شرایط بازگشت به توافقنامه آسمان باز را اعلام كرد

© REUTERS / Brendan McDermidمایک پمپئو وزیر خارجه امریکا
مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پمپئو اظهار داشته است که امریکا می تواند در خارج شدن کشورش از توافقنامه آسمان باز تجدید نظر نماید.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا اظهار داشته است که امریکا در خارج شدنش از توافقنامه آسمان باز، می تواند تجدید نظر نماید، ولی مشروط به این که روسیه نیز از این قرارداد رعایت نماید.

Госсекретарь США Майк Помпео - اسپوتنیک افغانستان
پمپئو روسیه را به انتشار اطلاعات غلط در مورد کرونا متهم کرد

وی افزود: «بعد از 6 ماه، شروع از فردا، امریکا عضو توافقنامه آسمان باز نیست. اما ما می توانیم برگردیم، مشروط به این که روسیه نیز آنرا رعایت نماید».

به گفته پمپئو، روسیه با تفاوت از امریکا و سایر کشور های شرکت کننده این توافننامه "سالها در آن اصلاحات آورده و متواتر به اشکال مختلف آنرا نقض نموده است".

وی تاکید کرد که شش ماه، این مدت درج شرط خارج شده از توافقنامه می باشد. بعد از این سپری این مدت، و مطلع ساختن سایر کشور های شرکت کننده این قرارداد، امریکا رسماً از توافقنامه خارج می گردد.

توافقنامه آسمان‌ باز  بین 34 کشور جهان امضا شد که در خصوص اجازه پرواز طیارات اکتشافی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده می‌باشد. این معاهده جهت ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشورهای امضاکننده در خصوص کلیه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است باعث نگرانی آن‌ها شود، ایجاد شده‌است. قرارداد آسمان‌ باز یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

توافقنامه‌ در 24 مارچ 1992 امضا شد و در نهایت از اول جنوری 2002 این طرح عملیاتی و اجرا شد. در6 اپریل2002، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایالات متحده از معاهده آسمان های باز خارج شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала