افزایش نگرانی‌ها از اخراج اجباری مهاجرین از ایران همزمان با شیوع کرونا

© AP Photo / Hoshang Hashimiافزایش نگرانی‌ها از اخراج اجباری مهاجرین از ایران همزمان با شیوع کرونا
افزایش نگرانی‌ها از اخراج اجباری مهاجرین از ایران همزمان با شیوع کرونا  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با شیوع ویروس کرونا در ایران، اخراج اجباری مهاجران افغانستان از ایران نگرانی‌ جدی مسوولان ریاست صحت عامه و اعضای شورای ولایتی هرات را برانگیخته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید، تنها در جریان یک شبانه روز، یک هزار و 200 مهاجر از سوی دولت ایران رد مرز و به اسلام‌قلعه فرستاده شده‌اند.

وزارت صحت: از مجموع 30 مورد مشکوک به کرونا تاکنون یک مورد مثبت بوده است - اسپوتنیک افغانستان
وزارت صحت عامه: از 30 مورد مشکوک به کرونا تاکنون فقط یک مورد مثبت بوده است

مسوولان شورای ولایتی هرات از وزارت امور خارجه می‌خواهند تا از راه‌های دیپلوماتیک برای بستن مرز اسلام‌قلعه به گونۀ موقت تا فروکش‌کردن شیوع ویروس کرونا، با ایران، توافق کند.

مسوولان ریاست صحت عامۀ هرات نیز از بازبودن مرز اسلام‌قلعه به روی مهاجران و مسافران ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند، دستگاه‌های موجود برای کنترول ویروس کرونا در این مرز، دارای دقت لازم برای تشخیص این ویروس نیستند.

جاوید نادم، رئیس برگشت مهاجران هرات می‌گوید، روزانه به گونۀ میانگین 700 تا 1000 تن از شهروندان افغانستان از سوی دولت ایران اخراج و به مرز اسلام‌قلعه فرستاده می‌شوند.

در میان مهاجران اخراج شده از ایران کودکان، کهن‌سالان، زنان بی‌سرپرست و معتادان به مواد مخدر نیز حضور دارند.

اما جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید، در حال حاضر با جانب ایران تفاهم شده تا میزان رد مرز مهاجران را کاهش دهد.

به گفتۀ او، بر بنیاد دستور شورای امنیت ملی برخی محدودیت‌ها در رفت‌وآمد شهروندان افغانستان از مرز اسلام‌قلعه وضع شده و از آمدوشد غیر ضروری مسافران جلوگیری می‌شود.

سخنگوی والی هرات می‌افزاید که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در هرات، تدابیر جدی در اسلام‌قلعه نیز روی دست گرفته شده است.

ویروس کرونا اول ماه حوت در شهر قم ایران شیوع کرد و چهار روز پس از آن این ویروس توسط یک تن از این شهر به افغانستان انتقال یافت. تاکنون تنها یک رویداد مثبت این ویروس در ولایت هرات ثبت شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала