رئیس مجلس نمایندگان: مذاکرات آمریکا و طالبان هنوز نتیجه‌‌‌ای در پی نداشته است

© Photo / الحاج میر رحمان رحمانی فیسبوکمیر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان
میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در دیدار با ویچسلاف والودین رئیس پارلمان روسیه گفت، دولت افغانستان انتظار دارد و امیدوار است که به زودی گفتگوهای مستقیم با گروه طالبان آغاز شود.

به گزارش اسپوتنیک، میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان اخیرا با ویچسلاف والودین، رئیس دومالی دولتی روسیه در مسکو دیدار نمود.

در این دیدار که در پارلمان روسیه برگزار شد، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان، از دولت روسیه برای میزبانی نخستین نشست بین الافغانی در مسکو ابراز قدردانی کرد و گفت: «می‌خواهم مراتب سپاسگذاری خود را در رابطه به میزبانی روسیه از نشست های بین الافغانی در مسکو و تلاش ها و حمایت این کشور، از روند صلح افغانستانابراز کنم».

به گفته میر رحمان رحمانی، با وجود حضور گسترده ایالات متحده در افغانستان، این کشور همواره  مورد حمایت روسیه قرار داشته است.

لازم به ذکر است که نشست بعدی فرمت مسکو در مورد افغانستان هنوز برنامه ریزی نشده است ، اما سفیر روسیه در افغانستان اخیرا در سخنانی ابراز داشته که اگر امکان مذاکره بین ایالات متحده و طالبان دوباره راکد شود، روسیه امکان برگزاری چنین نشستی را مستثنی نمی‌داند.

دیدار وزیر دولت در امور صلح با سفیر روسیه در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
سفیر روسیه از ایجاد گروه بین‌المللی حمایت از روند صلح افغانستان استقبال کرد

رحمانی گفت، روند صلح افغانستان، متأسفانه به دلیل عدم تمایل گروه طالبان، برای آغاز مذاکرات مستقیم با دولت هنوز وارد مراحل اصلی نشده. وی گفت: «مردم و دولت افغانستان می خواهند و انتظار دارند که مذاکرات مستقیم بین دولت و مخالفان مسلح آغاز شود».  

او خاطرنشان كرد كه مذاكرات بین آمریكا و طالبان "هنوز نتایج قابل توجهی به همراه نداشته است."  به گفته وی ، پارلمان افغانستان اطلاعات درستی در مورد این مذاکرات ندارد و مقامات این کشور نگران روند مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان هستند.

در این دیدار،  ویاچسلاو والودین؛ رئیس دومای دولتی روسیه نیز تأکید کرد که موضوعات مرتبط با امنیت، مقابله با تروریسم ، قاچاق مواد مخدر از مسائلی است که برای کشورش اهمیت دارد و خاطر نشان ساخت که برای حل این مسائل در چارچوب مقررات و اساس نامه های قانونی تفاهم متقابل باید حاصل شود.

 یادآوری می‌کنیم که پیش ازاین سهیل شاهین،سخنگوی گروه طالبان؛ اعلام کرد که مذاکرات این گروه با آمریکا به پایان رسیده و سند توافقنامه صلح و ضمایم آن نهایی و به زودی امضا خواهد شد.

انتظار می‌رود با امضای این سند، زمینه مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شود و آمریکا خروج نیروهایش را از افغانستان آغاز کند.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان که در این مدت با طرح کاهش خشونت به شدت مخالفت می‌کرد، در روزهای اخیر ابراز امیدواری کرد که این کاهش به صلح پایدار منجر شود.

 شایان ذکر است که مذاکرات نمایندگان آمریکا و طالبان برای رسیدن به توافق صلح از یک سال بدینسو ادامه دارد و تاکنون 11 نشست میان دیپلمات‌های آمریکا و نمایندگان طالبان صورت گرفته است؛ 9 نشست در دوحه پایتخت قطر و یک نشست در شهر ابوظبی امارات متحده عربی انجام شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала