آمریکا چگونه باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد؟

© Depositphotos.com / Belchonock آمریکا چگونه باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد؟
  آمریکا چگونه باعث فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: مداخلات آشکار ایالات متحده و اقدامات شخص رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا عواملی بود که منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 شد.

به گزارش اسپوتنیک، تدرال، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در مقاله‌ای برای نشریه CounterPunch خاطرنشان می کند که ایالات متحده بارها با حملات، خرابکاری ها و تلاش های خستگی ناپذیر برای تضعیف اتحاد جماهیر شوروی از داخل اقدام نمود. در سال 1917 ، در اوج انقلاب اکتبر، یک نیروی اعزامی از ده ها هزار سرباز آمریکایی به این کشور داخل شد. سه سال طول کشید تا روسیه شوروی توانست از شر "مهمانان ناخوانده" آمریکایی خلاص شود.

نویسنده این مقاله در ادامه می‌افزاید: در دوره سال های 1941 تا 1945 - در طول جنگ جهانی دوم، اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در جنگ با آلمان نازی با هم متحد بودند. با این حال ، آمریکایی هابه مدت سه سال موفق شدند که بدون وارد شدن به یک جنگ واقعی باقی بمانند؛ در حالی که ده ها میلیون نفر از شهروندان اتحاد جماهیر شوروی خود را در نبرد با «ورماخت»  قربانی کردند.

پوتین دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را نام برد - اسپوتنیک افغانستان
پوتین دلایل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را نام برد

 به گفته نویسنده؛ واقعیت دیگر مداخله آمریکا در امور شوروی،  در سال 1960پرواز هواپیمای جاسوس آمریکایی فرانسیس گری پاورز بر فراز اتحاد شوروی بود که به عقیده وی یک اقدام آشکار برای دامن زدن به جنگ بود.

 در 1 می سال 1960 میلادی یک فروند هواپیمای U -2 آمریکایی بر فراز شوروی سابق هدف قرار گرفت و خلبان آن "گاری پاورز" به اسارت نیروهای شوروی در آمد.

در سال 1982 ، رئیس جمهور رونالد ریگان طرح "معصوم" سیا برای خط لوله انتقال گاز سیبریا را تصویب کرد. این خط لوله گاز طبیعی را در سراسر سایبریا منتقل می‌کرد.

فرض بر این بود كه به اتحاد جماهیر شوروی اجازه داده شود كه سیستم كنترل خط لوله غربی را مدیریت کند، اما این سیستم كه پمپ ها، توربین ها و دریچه ها را كنترل می کرد ، پس از مدتی كار عادی باید "از کار باز می‌ماند".

 نتیجه این طرح از هم گسیختگی اقتصادی ، فاجعه برای محیط طبیعی و "قدرتمندترین انفجار غیر هسته ای و آتش سوزی بود که تا آن زمان  از فضا ثبت شده بود."

در دهه 80 میلادی، ریگان فروش تکنولوژی‌های نفتی و گازی را به شوروی تحریم کرد و در مرحله بعد ساخت خط لوله گازی به اروپا را با دست‌انداز‌های بلندی مواجه کرد. ریگان با ایجاد فشار به متحدان خود در غرب اروپا اجازه همکاری شرکت‌های غربی در ساخت خط لوله گازی را نداد و از سوی دیگر، همکاری‌های بانکی غرب را با شوروی به‌شدت کاهش داد؛ نه‌تن‌ها شوروی بلکه سایر متحدان این کشور مانند آلمان شرقی، پولند و...؛ مسکو که حساب ویژه‌ای روی درآمد‌های گازی خود باز کرده‌بود در میانه دهه 80 با یک مشکل بزرگ مواجه شد؛ جایی که امریکا به عربستان تکلیف کرد با افزایش تولید خود – با وجود ظرفیت مازاد عرضه در بازار – قیمت نفت را پایین بکشد.اعمال تحریم‌های سخت علیه شوروی از یک سو و کاهش درآمد‌های این کشور از سوی دیگر، در نهایت منجر به فروپاشی اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی شد.

 تد رال در پایان می‌نویسد: "ایالات متحده آمریکا برای فروپاشی اتحاد جماهیر شوری از هیچگونه تلاش دریغ نکرد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала