مشاور اقتصادی 40 هزار دالری رئیس جمهور غنی کیست؟

© @ARG1880-FBرئیس جمهور غنی
رئیس جمهور غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشاور آلمانی رئیس جمهور غنی در حالی این حقوق نجومی را دریافت می‌کرده که افغانستان براساس نظر سنجی های جهانی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از هشت صبح، افشای سند دریافت معاش ماهانه 41 هزار و 250 دالری مشاور اقتصادی «اشرف غنی» رئیس جمهور کشور انتقادات گسترده‌ای را در فضای مجازی در پی داشت و برخی کاربران این حقوق را بیش از میزان حقوق رهبران کشورهای بزرگ جهان دانستند.

«ولفگنگ پلاسا» مشاور آلمانی غنی در حالی این حقوق نجومی را دریافت می‌کرده که  افغانستان براساس نظر سنجی های جهانی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.

براساس نظرسنجی اخیر «گالوپ» حدود 95 درصد از مردم افغانستان با مشکلات شدید اقتصادی مواجه هستند.

براساس اطلاعات رسانه ها، پلاسا حدود یک سال با این معاش به عنوان مشاور رئیس جمهور افغانستان و وزارت صنعت و تجارت این کشور مشغول به کار بوده است.

مجموع حقوق سالانه این مشاور خارجی در حالی به مبلغ سرسام‌آور 495 هزار دالر می‌رسد که براساس قانون دستمزد سالانه رئیس جمهور امریکا سالانه 400 هزار دالر است.

«خنجانی» مدیر مسئول «تلویزیون یک» نیز با اشاره به این موضوع خواستار بررسی حقوق مشاوران خارجی دولت افغانستان و بهره‌وری آن‌ها شد.

وی افزود: دولت افغانستان در حالی بیش از 41 هزار دالر برای یک مشاور خارجی می‌پردازد که 70 درصد مردم توان مالی برای سه وعده غذا را ندارند و مطمئنم این مشاور نیز تنها مورد دریافت حقوق این چنینی نیست.

سخنگوی وزارت صنایع و تجارت افغانستان با این حال تصریح می‌کند که در حال حاضر هیچ مشاور خارجی در این وزارتخانه مشغول به کار نیست.

افشای سندی مبنی بر دریافت حقوق ماهانه بیش از 41 هزار دالری مشاور اقتصادی رئیس جمهور افغانستان انتقادات زیادی را در فضای مجازی برانگیخته است.

کاربران می گویند: شهروند یک کشور خارجی در وزارت تجارت مشاور بود و ماهانه 41 هزار دالر از بودجه‌ی حکومت افغانستان تن‌خو‌اه می‌گرفت. اگر مجموع تن‌خواه سالانه‌ی او را به پول وطنی محاسبه کنیم چیزی حدود 40 میلیون می‌شود. در کشوری که بنا به گزارش نهادهای دولتی آن بیش از نیم جمعیتش زیر خط فقر زنده‌گی می‌کنند و معلمان آن در ماه با هفت هزار افغانی شب و روزشان را می‌گذرانند، منطقی است که به یک شهروند خارجی در سال ۴۰ میلیون افغانی پرداخته شود؟

کاربر دیگری گفته است: این ضایع کردن منابع است. تازه روشن نیست که آن آقا چه مشورت می‌داد؟ کدام مشکل تجارت این کشور را حل کرد؟ شخص آقای غنی می‌گویند هیچ نوع توازنی بین صادرات و واردات افغانستان وجود ندارد. آیا مشورت آن شخص میزان صادرات را افزایش داده است؟ آیا تغییری در بیلانس صادرات و واردات به وجود آمده است؟ آیا برای مثلاً کچالوی بامیان و انگور کوهدامن بازارهای جدیدی یافت شده است؟ آن مشاور ۴۰ ‌میلیونی حتا به ارزش نصف آن پولی که به دست می‌آورد در این کشور مفید واقع نشده است. اگر مفید واقع می‌شد، ‌حتما سودش را می‌دیدیم.

روزنامه 8 صبح می نویسد:رهبران حکومت باید در این مورد توضیح بدهند. مشاور 40 میلیونی و نظایر آن مواردی است که افکار عمومی را نسبت به مشروعیت کارکردی نهادها و حتا رهبران حکومت بی‌باور ساخته است. رهبران حکومت به جای بزله‌گویی در کمپین‌ها باید در مورد این موضوع به شهروندان و رأی‌دهنده‌گان توضیح بدهند.

آنانی که شعارشان حساب‌دهی است،‌ باید در این مورد به تمام شهروندان جمهوری حساب بدهند. حساب‌دهی امر انتزاعی و شعاری نیست. همین مورد نیاز به حساب‌دهی بسیار جدی دارد. تمام شهروندان جمهوری حساب می‌خواهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала