ارگ: شرکت کنندگان نشست قطر نمی توانند از دولت نمایندگی کنند

© Photo / M.Naderiارگ
ارگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ ریاست جمهوری افغانستان ضمن تاکید بر اینکه شرکت کنندگان نشست قطر نماینده دولت نیستند ابراز امیدواری کرد که این نشست زمینه ساز مذاکره مستقیم دولت و طالبان شود.

به گزارش اسپوتنیک، صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان ضمن ابراز امیدواری از نتایج این نشست گفت: «امیدواریم شرکت کنندگان این نشست تصویر جدید افغانستان را به مخالفین ارائه کرده و طرف مقابل (طالبان) را قناعت بدهند که دست از جنگ و خشونت بردارند.»
صدیقی بیان داشت: «شرکت کنندگان نشست دو روزه بین الافغانی در قطر نمی توانند از حکومت افغانستان نمایندگی کنند اما به طرف مقابل خواهند گفت که مردم افغانستان خواهان زندگی آزادند و به مردم سالاری باور داشته و دستاوردهای 18 ساله خویش را معامله نخواهد کرد.»
سخنگوی رئیس جمهور افغانستان افزود: «ما امیدواریم که نشان دادن تصویر جدید از افغانستان به مخالفین و تبادل افکار آنها، طرف مقابل را قناعت بدهد تا شاهد ختم جنگ و آغاز مذاکرات رسمی میان حکومت افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در آینده ای نزدیک باشیم.»
وی تاکید کرد که تامین صلح و برگزاری انتخابات شفاف ریاست جمهوری دو اولویت کاری حکومت افغانستان می باشد.
نشست بین‌الافغانی که به میزبانی آلمان و قطر به تاریخ 7 و 8 جولای 2019 میلادی در شهر دوحه قطر برگزار شد، پایان یافت.
این نشست روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هفته جاری با حضور شماری از سیاستمداران، فعالان مدنی، جوانان، زنان و نمایندگان طالبان در شهر دوحه قطر برگزار شده‌بود. آلمان و قطر، میزبانی مشترک این نشست را برعهده داشتند و بنیاد آلمانی برگهوف، آن را برگزار کرده‌بود.
اشتراک کنندگان نشست بین‌الافغانی قطر پس از دو روز گفتگو دیدگاه‌های شان را در یک قطعنامه مشترک ارایه کردند.
در این قطعنامه آمده که تمام اشتراک کنندگان اتفاق کامل دارند که تحقق صلح پایدار، سراسری و با عزت — که خواست تمام مردم افغانستان می باشد — در نتیجه‌ مذاکرات همه‌شمول افغانی ممکن و میسر است.
این نشست در افغانستان اما مخالفانی نیز داشت. گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی آن را پروژه‌ای خارجی و فاقد صلاحیت تصمیم‌گیری عنوان و اعلام کرد که تصمیم‌های آن را نخواهد پذیرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала