آغاز ششمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در قطر

© Photoофис талибов катар
офис талибов катар - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه طالبان از آغاز ششمین دور مذاکرات این گروه با ایالات متحده امریکا در قطر خبر می دهند.

به گزارش اسپوتنیک، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد:"امروز چهارشنبه به تاریخ اول ماه می سال 2019 میلادی، (11 ثور 1398) دور ششم مذاکرات بین تیم مذاکراتی طالبان و امریکایی‌ها در دوحه پایتخت قطر آغاز می‌شود."
این ششمین دور مذاکرات صلح میان زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا و نمایندگان طالبان است.
آقای خلیلزاد پیش از این گفته است که در پی برقراری آتش بس و تامین صلح در افغانستان است. او تاکید کرده که امریکا جنگ را بر مردم افغانستان تحمیل نکرده و خواستار پایان خشونت در این کشور است.
گفتنی است که آقای خلیلزاد پیش از این 5 بار نمایندگان طالبان پیرامون صلح افغانستان در قطر نشست و گفتگو کرده است. 

شیر محمد عباس استانکزی، نماینده طالبان در نشست بین‌الافغانی مسکو - اسپوتنیک افغانستان
توضیحات طالبان در مورد لغو نشست قطر

دو طرف مذاکره در آخرین دور این نشست‌ها اعلام کردند که روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و قطع رابطه طالبان با داعش و القاعده به توافق رسیده‌اند.
اما؛ آقای خلیلزاد تاکید کرد که توافق نهایی روی تمامی موارد مشروط به آغاز مذاکرات طالبان با حکومت و برقراری آتش بس در افغانستان است.
از سوی دیگر، این نشست در حالی صورت می‌گیرد که طالبان مسلح حدود یک ماه پیش، عملیات بهاری شان را در افغانستان اعلام کردند که با انتقادهای زیادی مواجه شدند.
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در واکنش به اعلامیه طالبان در خصوص"عملیات بهاری" این گروه، اپریل در تویترخود نوشت که این اعلان طالبان یک اقدام بی‌باکانه و توهین آمیز بود. طالبان با این کار خود بی‌پروایی‌شان را به خواست صلح تمام ملت افغان نشان دادند.
خلیل‌زاد در تویتر خود هم‌چنان از پاکستان، قطر و کشورهای دیگری که خواهان صلح در افغانستان می‌باشند خواست این اعلان طالبان را تقبیح کنند.
این در حالیست که، نماینده ویژه امریکا نیز پیشتر در یک گفتگو اعلام کرد که هرگونه توافق صلح با طالبان افغانستان به اعلام آتش‌بس دائمی و تعهد به پایان دادن به جنگ طولانی مدت این کشور بستگی دارد.
زلمی خلیل‌زاد، در حدود هفت ماه پیش به‌‎عنوان فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان گماشته شد. او تاکنون شش بار با طالبان دیدار و دربارۀ صلح با این گروه، گفت‌وگو کرده‌است.
در این مدت، آقای خلیل‌زاد شش‌بار به کشورهای منطقه از جمله افغانستان، پاکستان، چین و روسیه سفر کرده‌ تا برای صلح افغانستان یک اجماع شکل بگیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала