طالبان در ده ماه بیش از سه میلیون افغانی از مردم غزنی جمع آوری کرده اند + مدارک

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaطالبان در ده ماه بیش از سه میلیون افغانی از مردم غزنی جمع آوری کرده اند + مدارک
طالبان در ده ماه بیش از سه میلیون افغانی از مردم غزنی جمع آوری کرده اند + مدارک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تلویزیون یک مدارکی را به نشر رسانده که در ده ماه اخیر طالبان بیش از سه میلیون افغانی از مردم ولایت غزنی جمع آوری کرده اند.

تلفات نیروی امنیتی افغانستان در حمله گروهی طالبان در غزنی - اسپوتنیک افغانستان
تلفات نیروی امنیتی افغانستان در حمله گروهی طالبان در غزنی
به گزارش اسپوتنیک به نقل از یک، طالبان با فرستادن نامه هایی به بازرگانان، دکانداران، کسبه کاران و مسئولان رسانه های محلی خواستار مالیه شده و از آنها در جریان 10 ماه گذشته بیش از سه میلیون افغانی جمع آوری کرده اند.

بیشترین منابع عایداتی طالبان را که پیش از این مواد مخدر و معادن می خواندند، حالا طالبان در کنار این منابع دست به جمع آوری عشر و مالیه از نزد مردم نیز زده اند که پولی زیادی را با این کار شان به دست می آورند.

شماری از مقام‌های محلی در غزنی از جریان این روند ابراز نگرانی کرده و از حکومت مرکزی خواسته اند تا در این مورد اقدام جدی کند.

حسن رضا یوسفی، عضو شورای ولایتی غزنی در این مورد گفته است:- "جمع آوری عشر از طرف طالبان، به یک فرهنگ مبدل شده است. طالبان از این طریق سالانه میلیون‌ها افغانی عاید جمع آوری می‌کنند. حکومت باید در این مورد اقدام جدی کند و کسانی را که به قلمرو طالبان می‌روند و مالیه می‌دهد، به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی کند".

جمع آوری مالیه از سوی طالبان تنها در اطراف شهر غزنی خلاصه نمی‌شود، بلکه سندها نشان می‌دهد که این گروه، با فرستادن نامه به فروشگاه‌های داخل شهر غزنی، از آنان خواسته اند که برای پرداخت پول زیر نام مالیه به این گروه، به منطقه‌ی "منگوری" که در نزدیکی شهر غزنی قرار دارند، حاضر شوند.

این در حالیست که محمد زمان، فرمانده پولیس غزنی می‌گوید، که کسانی را که برای پرداخت پول به منطقه‌ی زیر اداره‌ی طالبان می‌روند، دستگیر می‌کنند.

آقای محمد زمان گفته است:- "طالبان نمی‌توانند که به داخل شهر غزنی بیایند و تلاش می‌کنند که با استفاده از گوشی یا کاغذ با مردم تماس بگیرند، اما ما این افراد را دستگیر خواهیم کرد".

رسانه‌های محلی در غزنی نیز از این نامه‌ها بدور نمانده اند و حتا برخی از رسانه‌ها برای ادامه‌ی کار‌شان، سالانه به طالبان پول پرداخت کرده اند.

طالبان نیز به نهادهایی که پولی را زیر نام مالیه برای این گروه پرداخت کرده اند، سند رسید می‌دهند.

اما محمد زمان، فرمانده پولیس غزنی گفته است:- "چیزی که تبلیغ می‌شود چنان نیست، دشمن همیشه تبلیغاتی را راه اندازی می‌کنند. ما شماری از کسانی را که تلاش کرده اند که به طالبان مالیه بپردازند، دستگیر کرده ایم".

روستا‌های اسفنده، قره باغی و منگور در پنچ تا ده کیلومتری شهر غزنی از مرکزهای عمده‌ی طالبان در این شهر به شمار می‌رود.

هرچند حکومت در چند سال گذشته دوبار در این روستا‌ها عملیات نظامی راه اندازی کرده است، اما ظاهرن پس از پایان این عملیات، طالبان دوباره بر این مناطق مسلط شده اند.

یادآوری می کنیم، که چندی پیش نیروهای خارجی چند مرکز ساخت مواد مخدر طالبان را در هلمند از بین بردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала