ده بزرگترین شکست سازمان سیا

© Photo / Public domainده بزرگترین شکست سازمان سیا
ده بزرگترین شکست سازمان سیا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یکی از معروفترین سرویسهای خدمات امنیتی آمریکا جشن 70 سالگی خود را تجلیل میکند.

جاسوس از (لانگلی) Langley ، از همتایان خود، که در کشورهای دیگر بودوباش داشتند، چندان تفاوت نداشت. آنها موفقیت های واقعی خود را هیچوخت افشا نساختند. ضرب المثل است، اشتباهات را کسانی مرتکب نمی شود، که هیچ کاری را انجام نمی دهد. بنابر این جای تعجب نیست که سازمان اطلاعاتی آمریکا به ویژه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا توجه را بخود جلب نه نماید ، به ویژه وختی که در یک رسوائی درگیر شود ویا هم دخالت نماید. باید گفته شود که سازمان سیا سازمان چندان بزرگی نیست و نه هم از نگاه مالی پولی زیادی در اختيار دارد بلکه وظیفه آن تضمین امنیت آمریکا است.
به عنوان مثال، آژانس امنیت ملی (NSA)- وظیفه آن ردیایی ارتباطات در سراسر جهان است. تعداد کارمندانش زیاد است. و بودجه کافی در اختیار دارد و میتواند تجهیزات مورد نیاز را با قیمت گزاف خریداری نماید.
اف بی آی — یک نهاد یا دستگاه ضد جاسوسی است وبرعلاوه سرویس اطلاعاتی ارتش ایالات متحده آمریکا کارمندان بیشتر دارند. وباوجود اين همه، عملیات مخفی سیا با منافع ایالات متحده آمریکا در ارتباط است. شاید در جهان هیچ سازمانی مانند این سازمان متنفر وجود نداشته باشد که مردم ازان بترسد.
هری ترومن، رئیس جمهور آمریکا 70 سال قبل، 26 جولای، سال 1946، یک فرمان در مورد سرویس های مخفی آمریکا به عنوان یک نهاد مستقل امضا کرد. سازمان سابق که در جای سیا بود در سال 1942 دفتر خدمات استراتیژیک را تاسیس کرد که همان وخت تحت امر وزارت جنگ بود. در مقابل، سازمان سیا که در 18 سپتامبر1947 پایه گذاری شده بود بطور مستقیم تحت امر رئیس جمهور فعالیت میکرد. بیش از هفت دهه گذشته سازمان سیا، مسلماً، گام های استواری را برداشتند، اما انطورکه هویدا است مردم در مورد آنها معمولاً چیزی نمی دانند. اما هنگامی که فعالیت هایشان به شکست روبرو می شود به یک رسوایی بزرگ منجر میگردد. اینک در ذیل 10 شکست این سازمانها که به سیاست آمریکا اسیبی جدی رسانده است. ، نام برده میشود
1 بمب اتمی شوروی در سال 1949
در باره انفجار اولین بمب اتحاد شوروی که در 28 اگست سال 1949 صورت گرفت سازمان سیا تااخرین دقایق راجع به این بمب نفهمید، که انفجار صورت گرفته است. تنها چهار روز بعد نهاد های اطلاعاتی آمریکا در سواحل اقیانوس ارام اتحاد شوروی ذرات رادیو اکتف را جمع اوری کردند. و اشاره کردند که بمب اتمی انفجار کرده است. تنها نزدیک به سه هفته بعد، رئیس جمهور ترومن اعلام کرد، که اتحاد جماهیر شوروی در حقیقت انحصار آمریکا بالای سلاح ذروی را شکستاند.
2 فرود د ر خلیج کوچنوس در سال 1961
هیچ عملیات سیا تا به این اندازه ای با شکست مواجه نشده بود، که در اپریل سال 1961 حمله به رژیم کمونستی مهاجران کیوبا درخلیج کوچنوس به آن روبرو گردید. که درنتیجه هیچ چیز بدست نیامد. در مورد اتفاقی از مهاجرین کیوبا «گروه حمله» چندین ماه در روزنامه ها و جراید به نشر سپرده شده بود. خود اعضای گروه ضعیف آموزش دیده بودند، ضعیف مسلح شده بودند و اشتباه آن در این بود که ۀنها فکر میکردند مردم کیوبا شاید بطرف آنها بشتابند، که درنتیجه 200 نفر کشته شده و 1300 تن حمله کننده به اسارت درآمدند. این پیروزی رهبر کیوبا فیدل کاسترو بود ودر مقابل خشم رئیس جمهور آمریکا جان اف کنیدی را برانگیخت.
3 راکت های میان برد در کیوبا در سال 1962
پس ازاین شکست به دست آوردن اطلاعات در مورد کیوبا برای سازمان سیا تقریبا غیر ممکن شده بود. بنابران برای نهاد های اطلاعاتی آمریکا یک خبر تعجب اور اخبار مربوط به استقرار راکت های میان برد شوروی در کیوبا بود که مجهز به کلاهک هسته ای بود. مدارک و شواهد در این مورد در واقع بطور تصادفی در 15 اکتوبر سال 1962 کشف شده بود. رمز گشایی اطلاعات دیگر از شفر وکود خارج کردن اطلاعات که توسط طیاره جاسوسی U-2 جمع اوری شده بود، تنها و تنها با خون سردی و مذاکرات شایسته کنیدی موفق به جلوگیری از یک بحران شدید در زمان جنگ سرد شد.
جنگ روز قیامت   41973
در خزان سال 1973 سازمان سیا اطلاعات کافی در مورد حمله قریب الوقوع از سوی اردوی مصر و سوریه به اسرائیل داشت، اما با این حال، تحلیلگران در لانگلی قادر نبودند راجع به این اطلاعات نتیجه منطقی ارایه نمایند که گویا جنگ خود بخودی بوجود میاید. در زمینه باید گفت که «موساد» بطور مستقیم در صحنه قرار داشت، حمله اعراب را در 6 اکتوبر سال 1973 نادیده گرفت. بنآ در استانه جنگ قیامت فقط دو سرویس اطلاعاتی بزرگ غرب اشتباه کردند و در جریان حوادث نبودند.
5 انقلاب اسلامی ایران در سال 1979
حتی چند ماه قبل از انقلاب اسلامی در ایران در سال 1979، نمایندگی تهران سازمان سیا، به این معتقد بودند که رژیم شاه در امان بود و حداقل ده سال دیگر حکومت کرده میتواند و هنگامی که ایت الله رهبر بنیاد گرايان بعد از جنگهای خیابانی به قدرت رسید. رئیس سازمان سیا، امیر البحر (استنسفیلد ترنر) به تاسف گفت: «ما همه در خواب بودیم».
6 ماجراجویی با شورشیان ایران در 1985-1986
البته این امر برای جانشینی ویلیام کیسی و مشاور نظامی امنیت ملی اولیور نورت که به نحوه از آنها در دسیسه های غیر قانونی شرکت داشتند جلوگیری بعمل نیاورد. در حالیکه کنگره ایالات متحده آمریکا حتی حاضر نشد به حمایت از شورشیان ضد کمونستی در نیکاراگوا به طور مخفیانه پول پرداخت کند.
سازمان سیا با وجود تحریم ها توسط کانگرس، به ایران اسلحه فرستادند. بیشترین قسمت این بودجه عنوانی آمریکا مرکزی طرح ریزی شده بود مگر این پول برای تامین «جنگ کثیف» مورد استفاده قرار گرفت. بخشی دیگر از این پولها برای رهایی آمریکایی های دستگیر شده، به ترورستهای اسلامی در لبنان سرازیر شد. مگر حقیقت در سال 1986 برملا گردید که در نتیجه نورت دستگیر شد و به محاکمه کشانیده شد. اما کیسی متهم اصلی قلمداد شده بود. که در آن وخت در یکی از بیمارستان ها بسر میبرد. وضعیت صحی او اطمینان بخش نبود و مورد سوال و جواب قرار گرفته نمی توانست. وی در سال 1987 درگذشت.
7 فروپاشی «بلاک شرق» در سال 1989
فروپاشی «بلاک شرق» و انقلابات صلح امیز در جمهوری دموکراتیک المان، و چکوسلواکیا برای سیا غیرمترقبه بود. حتی می توان گفت که اطلاعات منتقل شده توسط سی ان ان، CNN معنی دارتر از گزارش سرویس های امنیتی بود. به هر حال جاسوسان را باید از این نقطه نظر مورد سرزنش قرار داد: که در لانگلی سقوط دیوار برلین را پیش بینی نکرده بود — این لازم نبود — این را هیچکس پلان نکرده بود. مگر آن ناشی از سوء تفاهم بود. و این پاسخ جسورانه مردم شرق برلین بود.
8 حملات ترورستی 11 سپتمبر 2001
در واقعیت امر سازمان سیا تمامی اطلاعات در مورد اماده سازی حملات ترورستی 11 سیپتمبر 2001 در نیویارک و واشنگتن در اختیار خود داشت، ومیتوانست از ان جلوگیری بعمل اورد. با این حال، هیچ کس در این مورد موفق به جمع آوری بخشی از اطلاعات نگردید. مگر پس از حمله فعالیت ها به سرعت انجام شد. و این یک بهانه خوب تمسخر برای پیروان مختلف مبدل گشت.
9 جنگ د ر عراق 2002-2003
اغاز جنگ عراق (2002-2003) به شکست سرویس های امنیتی منجر گردیده بود. به اثبات رسيد که صدام حسین هیچ نوع سلاحهای کیمباوی نداشت. این تماماً دروغ محض سرویس اطلاعاتی BND المانی بنام Curveball بود. که باوجود تمامی هوشدارها، سیا به آن معتقد و باورمند گردید.
10 تونل جاسوسی در برلین سال 1956
در پایان ماه اپریل 1956 اتحاد جماهیر شوروی و یکی از« دولتهای اقمار وی» المان شرق کمپین روابط عمومی را صحنه سازی کرد که هدف آن متهم کردن ایالات متحده آمریکا و متحدان آن در تحرکات جنگی بود. که در 22 اپریل کارګران ساختمانی در قسمت حنوب شرقی برلین تونل را یافتند، که مملو از انواع تجهیزات بودند و سیا ازاين تجهزات برای گوش کردن سخنان قوماندانان اردوی سرخ استفاده میکردند. به هر حال در سال 1997 در 50 ام سالگرد سازمان سیا نمایشگاه در لانگلی افتتاح شد که طرح ان به شکل تونل برلین بود. باوجود اين همه شکست ها جاسوسان آمریکایی با این کار خود افتخار میکردند واین کارشان تا کنون به حال خود باقی مانده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала