"فعال شدن دوباره سیلوی کابل میتواند اقتصاد کشور را به سوی خودکفایی سوق دهد"

شاکر یعقوبی، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت فعال شدن مجدد سیلوی کابل پس از چندین دهه توقف میتواند نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی افغانستان ایفا کند.
Sputnik
دفتر سخنگوی طالبان اعلام کرد که شرکت دولتی سیلوی کابل پس از چندین دهه توقف دوباره فعال شده است.
شمس الله صمیم، مسئول شبکه های اجتماعی دفتر سخنگوی طالبان، روز یکشنبه (۲۹ میزان) در اکس نوشت که شرکت دولتی سیلو اکنون تا هشت نوع نان، کیک، کلچه و ناشتا تولید میکند. به گفته وی، چرخ های ماشین های تولید مواد غذایی سیلوی مرکز پس از چندین دهه به فعالیت درآمده است. این مقام طالبان گفت که پنج ماشین تولیدی مدرن برای این شرکت خریداری شده است.
آقای صمیم افزود که در حال حاضر تولیدات غذایی سیلوی مرکزی به شفاخانه های دولتی، دانشگاه کابل و دانشگاه پولی تکنیک ارائه می شود.
شاکر یعقوبی، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت فعال شدن مجدد سیلوی کابل پس از چندین دهه توقف میتواند نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی افغانستان ایفا کند.
این کارشناس مسایل اقتصادی افزود:
در زمینه بازار کار، این اقدام به طور مستقیم باعث ایجاد فرصت های شغلی برای کارگران محلی خواهد شد. بسیاری از افرادی که در جستجوی کار بوده‌اند، اکنون میتوانند در بخش های مختلف تولیدی این شرکت مشغول به کار شوند. از جمله کارهای مرتبط با تولید نان، کیک، کلچه و دیگر محصولات غذایی که سیلو تولید خواهد کرد.
شاکر یعقوبی
استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی
به گفته آقای یعقوبی، استفاده از پنج ماشین تولیدی مدرن که به تازگی خریداری شده اند، نیاز به نیروی کار متخصص و ماهر را افزایش میدهد، که این خود میتواند باعث بهبود سطح مهارت های فنی نیروی کار شود.
وی گفت:‌ "حتی ممکن است باعث شود تا برنامه های آموزشی جدیدی برای افراد بیکار فراهم شود تا آنها توانایی کار با این ماشین آلات مدرن را به دست آورند".
این استاد دانشگاه افزود:

از منظر اقتصادی، افزایش تولید داخلی مواد غذایی، مانند نان و محصولات صبحانه، میتواند سبب کاهش نیاز کشور به واردات مواد غذایی شود. این کاهش در واردات به معنای تقویت اقتصاد ملی است، چرا که منابع مالی که قبلاً برای واردات خرج میشد، اکنون میتواند در بخش های دیگر سرمایه گذاری شود. همچنین، با افزایش تولید و عرضه محصولات غذایی، احتمالاً قیمت این محصولات در بازار داخلی کاهش خواهد یافت و دسترسی مردم به مواد غذایی ارزان تر و در دسترس تر میشود. این کاهش قیمت ها میتواند برای خانواده هایی که در شرایط سخت اقتصادی زندگی میکنند، کمک بزرگی باشد.

شاکر یعقوبی
استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی
به باور این استاد دانشگاه، فعال شدن مجدد این فابریکه ها نه تنها به بهبود شرایط معیشتی مردم کمک میکند، بلکه میتواند به تدریج اقتصاد کشور را به سوی خودکفایی بیشتر سوق دهد.
آقای یعقوبی در پایان با اشاره به اهمیت مدیریت موثر و مناسب خاطر نشان ساخت: "البته تمامی این نتایج وابسته به مدیریت مؤثر، حمایت های دولتی و ثبات سیاسی و اقتصادی کشور است. در صورت عدم وجود ثبات یا مدیریت مناسب، تأثیرات مثبت این اقدام ممکن است به طور کامل محقق نشود".
بحث و گفتگو