دیپلماسی "اسکیزوفرنیک" کوزوو پس از کودتا، ماهیت ضد صرب بودن رژیم را افشا می کند

رژیم زلنسکی علیرغم تضمین‌هایی مبنی بر عدم تجدید نظر در موضع دیرینه خود در برابر به رسمیت شناختن "استقلال" منطقه جداشده صربستان کوزوو، رژیم زلنسکی تمام تلاش خود را در طول یک سال و نیم گذشته انجام داده است تا به پریشتینا ویژگی‌های دولتی بودن اعطا کند. نمونه ها فراوان است:
Sputnik
در فبروری 2023، معاون سابق وزیر امور داخلی اوکراین، آنتون گراشچنکو، قول داد که "هر توانی در اختیار دارد" برای تضمین به رسمیت شناختن کوزوو انجام دهد.
در جنوری سال جاری، مربیان شبه نظامی بدنام نیروی امنیتی کوزوو آموزش نیروهای اوکراینی را تحت نظارت عملیات اینترفلکس بریتانیا و فرماندهی اروپایی ایالات متحده آغاز کردند.
در ماه فبروری، ولودیمیر زلنسکی با ویوسا عثمانی، رئیس جمهور خودخوانده کوزوو دیدار کرد تا درباره به رسمیت شناختن احتمالی "استقلال" کوزوو توسط کی‌یف گفتگو کند.
در ماه آپریل، کی‌یف از قطعنامه مجمع پارلمانی شورای اروپا برای دعوت از کوزوو به این نهاد حمایت کرد. در همان ماه، کی‌یف دسته‌ای از "کمک‌های بشردوستانه" را از جدایی‌طلب دریافت کرد.
در ماه می، رژیم کی‌یف از قطعنامه تحریک‌آمیز مورد حمایت غرب در مورد سربرنیتسا در مجمع عمومی سازمان ملل حمایت کرد که بلگراد آن را به عنوان تلاشی برای نسبت دادن سرزنش جمعی به صرب‌ها مورد انتقاد قرار داد. سرجا تریفکوویچ، مورخ مشهور صربی-آمریکایی، به اسپوتنیک گفت:

"موضع دولت اوکراین در رابطه با مشکل کوزوو کاملاً اسکیزوفرنی است. ” از یک سو، اوکراین سال‌ها پیش اعلام کرد که اعلام استقلال یک‌جانبه کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسد، زیرا تلاش کرد تا حدی معادلی بین موضع کریمه و کوزوو ایجاد کند، به این معنا که اگر آنها مشروعیت جدایی کوزوو از صربستان را بپذیرند. به این دلیل که اکثریت محلی - در مورد کوزوو، آلبانیایی‌ها، در مورد کریمه روس‌ها - حق جانشینی دارند، البته mutatis mutandis در مورد کوزوو اعمال می‌شود و برای اوکراین نیز اعمال می‌شود.

دکتر تریفکوویچ توضیح داد: اگر کوزوو به طور قانونی مستقل باشد، دیگر نمی توان کریمه را ادعا کرد.
از سال 2014، حاکمان اوکراین تلاش کرده اند تا سیاست خارجی کی‌یف را با سیاست های حامیان ناتو هماهنگ کنند. تریفکوویچ افزود: "و البته آنها "استقلال" کوزوو از صربستان را ستون خدشه‌ناپذیر سیاست خود در بالکان می‌دانند، هرچند از نظر اخلاقی و حقوقی، این یک پوچ است.
بحث و گفتگو