امضای 25 تفاهم‌نامه به ارزش 2.5 میلیارد دالر میان افغانستان و ازبیکستان

وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته است که با حضورداشت نخست وزیر اوزبیکستان و معاون اقتصادی رییس الوزرای طالبان 25 تفاهم‌نامه به ارزش حدود 2.5 میلیارد دالر میان دو کشور به امضا رسیده است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان در مصاحبه با اسپوتنیک افغانستان گفت که نمایشگاه محصولات و تولیدات جمهوری اوزبیکستان و کنفرانس تواصل تجارتی افغانستان - اوزبیکستان با امضای 25 موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه میان دولت‌ها و اعضای سکتورخصوصی دو کشور به ارزش در حدود 2.5 میلیارد دالر پایان یافت.
به گفته وی، در این برنامه محمد یونس مهمند، معاون نخست، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، سفیر جمهوری اوزبیکستان مقیم کابل، خان‌جان الکوزی، رئیس اتاق دوستی افغانستان و جمهوری اسلامی پاکستان و حاجی خیرالدین مایل، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در رابطه به سفر هیئت جمهوری اوزبیکستان، کنفرانس تواصل تجارتی دو کشور، نمایشگاه محصولات و تولیدات اوزبیکستان در کابل و دست‌آوردهای سفر هیئت جمهوری اوزبیکستان صحبت نمودند.
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت خاطر نشان کرد که در 5 سال آینده به 550 هزار نفر زمینه کار از همچو قرار دادها ایجاد خواهد شد. طالبان گفته با عملی شدن این توافقنامه‌ها روابط اقتصادی افغانستان و اوزبیکستان تقویت و سطح تجارت به صورت چشم‌گیری افزایش خواهد یافت.
پیشتر وزارت صنعت و تجارت طالبان گفته بود که پنج توافقنامه در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری با اوزبیکستان امضا شده است. این تفاهمنامه‌ها میان وزارت‌های مالیه، زراعت و معادن و پترولیم با اوزبیکستان امضا شده است. عبدالله عارف‌اوف، نخست‌وزیر اوزبیکستان، روز شنبه 27 اسد با همراهی یک هیئت دولتی وارد کابل شد و در میدان هوایی کابل از سوی مقامات طالبان مورد استقبال قرار گرفت.
بحث و گفتگو