جنرال زونیگا به دلیل تلاش برای کودتا در بولیویا با 20 سال زندان روبرو است

وزارت دادگستری/عدلیه بولیویا گفت: جنرال کودتاگر به اتهام تلاش برای کودتا با 20 سال زندان روبرو است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، ایوان لیما ماگنه، وزیر دادگستری/عدلیه بولیویا گفت: جنرال خوان خوزه زونیگا، که رهبری کودتا در بولیویا را بر عهده داشت، ممکن است به جرم جنایت در برابر دموکراسی با 20 سال زندان محکوم شود.
همانطور که وزیر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، دادستانی کل این کشور پرونده جنایی را به دلیل سازماندهی کودتا تشکیل داده است.
- ماگنه در بیانیه ای در شبکه اجتماعی ایکس گفت: "یک پرونده جنایی برای جرایم طبق مواد 121، 127 و 128 قانون جزا تشکیل شده است، ما به دنبال محکومیت خوان خوزه زونیگا به حداکثر مجازات ممکن برای این جرایم هستیم که از 15 تا 20 سال زندان برای جرایم در برابر دموکراسی و قانون اساسی کشور است".
ماگنه همچنین از همه رهبران خارجی برای پشتیبانی از رئیس جمهور بولیویا لوئیس آرس سپاسگزاری کرد.
روز چهارشنبه، رسانه های بولیویا از تجمع نظامی در پلازا موریلو در لاپاز، جایی که ساختمان های دولتی در آن واقع شده است، خبر دادند. تجهیزات ویژه به میدان آورده شد. ارتش به رهبری جنرال زونیگا که به گفته رسانه های محلی پیش از این از سمت فرماندهی ارتش برکنار شده بود، با بکارگیری از یک نفربر زرهی تلاش کردند به کاخ ریاست جمهوری نفوذ کنند.
آرس رهبر بولیویا خواستار احترام به دموکراسی شد و آنچه را که در حال وقوع بود تلاش برای کودتا خواند. سران بسیاری از کشورهای خارجی در پشتیبانی از او صحبت کردند. ناآرامی ها در میدان لاپاز نزدیک به سه ساعت به درازا انجامید. در همه ای این وقت رئیس جمهور درون کاخ بود. او ملت را خطاب قرار داد و فرماندهی جدید ارتش را گماشت، که از نظامیان خواست میدان را ترک کنند. سربازان دستور را اجرا کردند. جنرال زونیگا و دو رهبر نظامی دیگر دستگیر شدند. در نتیجه کودتا 9 نفر زخمی شدند.
بحث و گفتگو