نیجر دست فرانسه را از معدن های اورانیوم خود کوتاه کرد

دولت نیجر مجوز بهر‌ه‌برداری یک شرکت بزرگ فرانسوی از معدن های اورانیوم خود را برداشت.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، شرکت فرانسوی "اورانو" اعلام کرد، که به این شرکت دستور داده شده از معدن "ایمورارین" در شمال نیجر که نزدیک به 200 هزار تن مواد معدنی مورد نیاز برای تولید انرژی هسته‌ای و جنگ افزارهای نظامی را در خود جای داده، بیرون شود.
کلوپ ویدیو
بزرگترین تجمع مسلمانان نیجر در نزدیکی پایگاه نظامی فرانسه + ویدیو
معدن ایمورارین یکی از مهم‌ترین معدن های استخراج اورانیوم در جهان است. شرکت فرانسوی اورانو فعالیت خود را در سال 2011 پس از رویداد هسته ای فوکوشیما در جاپان و فرو ریختن ارزش بازار اورانیوم در نیجر تعلیق کرده بود.در سال 2015، این شرکت فرانسوی برای بهره‌برداری از ذخیره های این معدن بدون آغاز به تولید برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز کرد.اما دولت نیجر که در ماه جولای سال 2023 پس از کودتای نظامی در این کشور بر سر کار آمده، درباره برداشتن مجوز این شرکت هشدار داد.دولت نیجر اعلام کرد چنانچه این شرکت فرانسوی معدنکاری در بخش مورد نظر را ظرف 3 ماه از ماه مارچ آغاز نکند، مجوزش برداشته خواهد شد. وزارت معدن های نیجر سپس پس از گذشت چند ماه از فعالیت این شرکت فرانسوی اعلام کرد که عملکرد اورانو در سطح موردنظر دولت نیجر نبوده است.در نتیجه، دولت نظامی نیجر مجوز فعالیت شرکت اورانو برای تولید سوخت هسته‌ای در یکی از بزرگترین معادن تولید اورانیوم را لغو کرد.
نیجر در ماه اسد سال گذشته شاهد یک کودتای نظامی بود. این کشور پس از این کودتا قطع روابط خود با کشورهای غربی آغاز کرد.فرماندهان نظامی نیجر در 26 جولای 2023 (چهارم اسد) دولت "محمد بازوم" ، رئیس جمهور پیشین نیجر را به فساد متهم و با کودتا برکنار کردند.دولت نظامی نیجر بلافاصله بعد از آنکه قدرت را به دست گرفت، در نخستین گام بیرون شدن 1500 سرباز فرانسوی را که به بهانه مبارزه با گروه‌های شبه نظامی در خاک این کشور استقرار پیدا کرده بودند، خواستار شد و چند توافق نظامی با پاریس را لغو کرد. فرانسه پس از مناقشه‌ای طولانی مدت این درخواست را پذیرفت و سرانجام آخرین گروه از سربازان و هواپیماهای نظامی فرانسوی در 22 دسمبر مطابق ضرب‌الاجلی که از سوی حاکمان نظامی نیجر برای بیرون شدن آنها تعیین شد، خاک نیجر را ترک کردند.
بحث و گفتگو