موارد مهم مورد بحث پوتین و رئیس جمهور ازبکستان

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شوکت میرضیابف بعد از نشست و گفتگو درباره همکاری های دوجانبه بین دو کشور بیانیه ای صادر کردند که در مطلب زیر به نکات مهم آن پرداخته شده است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در یک سفر رسمی از پنجم تا هفتم اکتبر در روسیه است.
پوتین در بیانیه‌ای پس از مذاکرات روسیه و ازبکستان گفت: در مورد بحث مشکلات منطقه‌ای و جهانی که صورت گرفت، مواضع روسیه و ازبکستان تا حد زیادی نزدیک است و همانطور که دیپلمات‌ها می‌گویند منطبق هستند.
رئیس‌جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که طرف‌ها تلاش‌های خود را در پلتفرم‌های کلیدی چندجانبه، از جمله سازمان ملل متحد و با همکاری نزدیک در پلت‌فرم‌های CIS و SCO هماهنگ می‌کنند.
همچنان روسیه و ازبکستان بر موارد زیر مفاهمه و تاکید کردند :
روسیه و ازبکستان سوء استفاده از مکانیسم های بین المللی را محکوم کردند

طرفین تمایل به سوء استفاده از مکانیسم‌های بین‌المللی برای حل و فصل اختلافات بین دولت‌ها برای منافع سیاسی فرصت‌طلبانه را محکوم می‌کنند و با این واقعیت که نهادهای عدالت بین‌المللی و کنترل بین‌المللی فعالیت‌های خود را برخلاف اصول و هنجارهای شناخته‌شده حقوق بین‌الملل انجام می‌دهند، مخالف هستند.
روسیه و ازبکستان به همکاری در مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد

در این بیانیه آمده است: طرفین اعلام می کنند که به منظور تضمین امنیت و ثبات دو کشور، تمرکز بر مقابله با تروریسم و افراط گرایی، قاچاق غیرقانونی مواد مخدر، سلاح، مهمات و مواد منفجره، جنایات سازمان یافته فرامرزی، قاچاق انسان و جرایم اقتصادی متعهد باقی خواهد ماند و بر لزوم توسعه بیشتر و همکاری نزدیک بین مقامات ذیصلاح در زمینه مقابله با این تهدیدات تاکید می کنند.
تاکید بر ایجاد کمربند امنیتی؛ تاجیکستان نگران تهدیدات تروریزم از افغانستان است
میرضیایف صبح جمعه بر مقبره سرباز گمنام در نزدیکی دیوار کرملین در مسکو تاج گل گذاشت. وی همچنین با نخست وزیر میخائیل میشوستین دیدار کرد.
بحث و گفتگو