فایق: بانوان و دختران افغانستانی در حال تحمل آپارتاید جنسیتی هستند/تنش میان فایق و نماینده پاکستان

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد گفته است، که بانوان و دختران افغانستانی در حاکمیت گروه طالبان در حال تحمل آپارتاید جنسیتی هستند و از حقوق اساسی و فرصت‌های اقتصادی بازداشته شده اند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۴ میزان، در بیانیه خود در نشست شورای امنیت این سازمان گفته است که در دو سال حاکمیت طالبان، وضعیت کشور بهبود نیافته است.
او تصریح کرده که این وضعیت در حوزه های بشردوستانه، حقوق بشر، اجتماعی، امنیتی و سیاسی بدتر و بحران‌های اقتصادی و انسانی عمیق‌تر شده است.
به گفته وی، زیر حاکمیت طالبان شرایط اجتماعی در افغانستان به‌طور قابل توجهی به "قهقرا" ادامه می‌دهد.
فایق اضافه کرده است: "۹۷ درصد جمعیت در حال حاضر در فقر به‌سر می‌برند و دو سوم آن‌ها برای بقای نخستین تلاش می‌کنند. گرسنگی ۲۰ میلیون تن را تحت تاثیر قرار داده، بیکاری افزایش یافته است و با وجود خطرات جدی مهاجرت همچنان ادامه دارد".
بر پایه سخنان وی، حقوق و آزادی‌های زنان و جوامع به حاشیه رانده شده و زنان و دختران با محدودیت‌های شدیدی در زمینه تحرک، دسترسی به آموزش و مشارکت در زنده‌گی عمومی روبه‌رویند.
اوتونبایوا: سیاست‌های گروه طالبان برای جامعه جهانی پذیرفتنی نیست
سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد همچنان افزوده است: "مردم در ترس دایمی از انتقام به‌خاطر هر گونه تخلفی که از تفسیر سختگیرانه طالبان از قوانین اسلامی در نظر گرفته شده است، زنده‌گی می‌کنند".
او بار دیگر درخواست تشکیل جلسه ویژه مجمع عمومی برای رسیدگی به آپارتاید جنسیتی در افغانستان را که توسط نماینده‌گان زن افغانستانی در مذاکرات هفته گذشته تکرار شده بود را تکرار کرده است.
نصیراحمد فایق در بیانیه خود افزوده است: "ما همچنان بیانیه‌ها و تعهد به حمایت از مردم افغانستان از جمله زنان و دختران و درخواست‌های طالبان را در مورد احترام به حقوق اساسی بشری مردم افغانستان و فراگیری چندین رییسان هیات‌ها در جریان مناظره عمومی مجمع عمومی تحسین می‌کنیم".
وی در بخش دیگر از سخنان گفته که تمرکز طالبان بر تاسیس مدرسه‌های دینی و افراط‌گرایی عمدی جوانان افغانستان، و به خطر انداختن آینده آنان و آینده ملت بوده است.
او افزوده است، که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، ۱۵ هزار مدرسه ایجاد شده و حداقل ۱۰۰ هزار استاد برای این مدرسه‌ها جذب شده‌اند.
نشست "توجیهی" شورای امنیت سازمان ملل متحد اکنون در حال برگزاری است.
در این نشست رزا اوتونبایوا، رییس هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان و سیما باهوس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی زنان این سازمان نیز سخنرانی کردند.
سیما باهوس گفته است، که جامعه جهانی باید از همه ابزارها برای اعمال فشار بر طالبان استفاده کند.
وقتی نوبت به منیر اکرم، سفیر پاکستان رسید، سخنان خود را با توهین به نصیراحمد فایق آغاز کرد و گفت: "سخنان این شهروند افغانستان را که به جز از خودش از هیچ‌کسی نمایندگی نمی‌کند شنیدم".
منیر اکرم به دفاع از گروه طالبان افغانستان پرداخت و گفت رژیم این گروه به رسمیت شناخته شود، کرسی افغانستان در سازمان ملل به فرد مورد نظر گروه طالبان افغانستان سپرده شود و محدودیت‌های سفر بر رهبران آنان رفع شود.
فایق در پاسخ به اکرم گفت: "این آقا، شهروند یا نماینده پاکستان"، با تروریسم به صورت دوگانه برخورد می‌کند. از یکسو ادعا می‌کند که کشورش قربانی تروریسم است و از سوی دیگر از یک گروه تروریستی در افغانستان پشتیبانی می‌کند و جنایات آنان را عادی‌سازی می‌کند".
منیر اکرم در پاسخ به فایق، از شورای امنیت خواست که دیگر به او اجازه حضور در نشست‌های این شورا را ندهد.
نشست شورای امنیت با تنش لظفی میان نمایندگان افغانستان و پاکستان پایان یافت.
بحث و گفتگو