وزارت خارجه پاکستان: طالبان خود عامل بسته شدن مرز تورخم هستند

وزارت خارجه پاکستان: بیانیه وزارت امور خارجه طالبان تعجب آور است زیرا مقامات طالبان* به خوبی دلایل بسته شدن موقت مرز پاکستان و افغانستان در تورخم را به خوبی می دانند.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، سایت وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به سؤالات رسانه‌ها در خصوص اعلامیه وزارت امور خارجه افغانستان مبنی بر بسته شدن مرز پاکستان و افغانستان در تورخم، نوشته است که بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان تعجب آور است زیرا مقامات موقت افغانستان به خوبی دلایل بسته شدن موقت مرز پاکستان و افغانستان در تورخم را به خوبی می دانند.
در این مطلب آمده است که پاکستان نمی تواند ساختن هیچ ساختمانی توسط "حکومت موقت افغانستان" در داخل خاک خود را بپذیرد، زیرا این بناها حاکمیت این کشور را نقض می کند. در 6 سپتمبر، به جای حل مسالمت آمیز، نیروهای افغان به تیراندازی بی رویه متوسل شدند، پست های نظامی پاکستان را هدف قرار دادند، به زیرساخت های ترمینال مرزی تورخم را با احداث چنین سازه های غیرقانونی آسیب رساندند و جان غیرنظامیان پاکستانی و افغان را در معرض خطر قرار دادند؛
چنین تیراندازی های بی دلیل و بی رویه به پاسگاه های مرزی پاکستان تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست. شلیک بی دلیل نیروهای امنیتی مرزی افغانستان همواره عناصر تروریستی را جسور می کند. این عناصر در داخل افغانستان از پناهگاه‌هایی برخوردار هستند که توسط تیم نظارت تحلیلی و پشتیبانی شورای امنیت سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود تأیید شده است.
تاجران از خسارات بزرگ به دلیل بسته بودن مرز تورخم شکایت دارند
بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان همچنین حاوی برخی اظهارنظرهای بی ربط و توصیه های ناخواسته در مورد اقتصاد و تجارت خارجی پاکستان است. در چند دهه گذشته، پاکستان تجارت ترانزیتی افغانستان را تسهیل کرده است و این کار را ادامه خواهد داد. با این حال، پاکستان نمی تواند اجازه سوء استفاده از توافقنامه تجارت ترانزیتی را بدهد.
یادآوری می شود که وزارت خارجه طالبان بامداد امروز در بیانیه ای نوشت که نیروهای پاکستانی زمانی به نیروهای مرزی طالبان شلیک کردند که مشغول ترمیم یک ایستگاه امنیتی بودند. در این بیانیه آمده است که بستن راه تورخم تجارت دو کشور و منطقه را متأثر می‌سازد و تاجران دو طرف را می‌تواند با ضرر تجاری و مالی مواجه ‌کند. قبل از این، محموله انجیر تاجران افغان که از مسیر بندر واگه راهی کشور هند بود، در نزدیکی پولیس در ایالت بلوچستان به آتش کشانیده شد که نگرانی و بی‌اعتمادی عمده ای ایجاد کرد و همچنین، حکومت پاکستان اخیرا صدها کانتینر اموال و محموله های افغانستان را به بهانه قرار داشتن در فهرست حساس در بندر کراچی متوقف کرده است.
طالبان افزود متأسفانه برخلاف همه تعهدات قبلی، عرف حاکم و تعهدات برپایه قوانین بین‌المللی، طرف پاکستانی بیشتر اوقات در بندر کراچی مشکل ایجاد کرده و هم‌زمان با رسیدن محصولات زراعتی و میوه‌ افغانستان ورودی ها را بدون هیچ توجیهی بسته است.
طالبان* — این گروه به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل قرار دارد.
بحث و گفتگو