تاجران از خسارات بزرگ به دلیل بسته بودن مرز تورخم شکایت دارند

ادامه بسته شدن گذرگاه تورخم خسارات مالی سنگینی به تجار دو طرف گذرگاه تورخم وارد کرده است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، اتاق مشترک صنعت و تجارت افغانستان و پاکستان گفته است که از زمان بسته شدن دروازه تورخم، تاجران دو طرف بیش از یک میلیون دلار خسارت مالی متحمل شده اند.
خانجان الکوزی، رئیس اتاق های تجارت، گفت: ما محصولات داخلی را به پاکستان مبادله می کنیم. کالاهایی هم از افغانستان به پاکستان صادر می شود و هم از پاکستان به افغانستان وارد می شود. هر دو طرف آسیب دیده اند. ما ترانزیت محصولات افغانستان به بندر کراچی واگا و صادرات بازرگانان پاکستانی به آسیای میانه را داریم، هر دو اکنون متوقف شده اند.
تاجران گفتند که سبزیجات و میوه جات معمولاً در این فصل به پاکستان صادر می شود.
دروازه تورخم در پنج سال گذشته به دلیل مسائل امنیتی بسته شده است. صادرات کالاهای افغانستان به پاکستان در این فصل شامل انگور و سبزیجات است. این محصولات در کامیون ها در گذرگاه تورخم گیر کرده اند. برخی از محصولات به خصوص میوه ها فاسد شده اند. زلمی عظیمی، یک تاجر گفت که برخی از میوه ها در ننگرهار هستند.
در همین حال، وزارت صنعت و تجارت می گوید که مذاکرات با مقامات پاکستانی برای بازگشایی گذرگاه تورخم جریان دارد.
کلوپ ویدیو
درگیری نظامی در مرز افغانستان و پاکستان + ویدیو
رهبران طالبان* به ویژه وزیر صنعت و تجارت با سفیر پاکستان و همچنین وزیر بازرگانی پاکستان در تماس هستند. آخوندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت گفت: وابسته ما در پاکستان نیز در این زمینه کار می کند.
پیش از این، وزارت اطلاعات افغانستان گفته بود که در پنج ماه اول سال جاری خورشیدی، نرخ تجارت بین افغانستان و پاکستان به 842 میلیون دالر رسیده است.
طالبان* — این گروه به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل قرار دارد.
بحث و گفتگو