مقام های امریکایی: تهدید القاعده نه، اما از داعش پا برجاست

داده های جدید ایالات متحده نشان می دهد، که القاعده بعید است در افغانستان احیا شود، اما مقام های این کشور هشدار می دهند که تهدید داعش همچنان پابرجاست.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، دو مقام ارشد امریکایی روز جمعه گفتند، که ارزیابی‌های جدید اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد، که احیای القاعده در افغانستان و پاکستان "بعید" است و عملیات‌های ضد تروریستی طالبان در افغانستان حضور داعش را در آنجا تنزل داده است.
ارزیابی‌هایی که مقامات در نشستی با خبرنگاران تشریح کردند، تصویری خوش‌بینانه از حضور کلی تروریستان در افغانستان نشان می‌دهد که علیرغم خروج ارتش امریکا از این کشور در سال 2021، این حضور رو به کاهش بوده است.
از زمان بیرون شدن آشفته امریکا از افغانستان – و از آنجایی که ایالات متحده منابع اطلاعاتی را از اولویت‌های ضد تروریسم دور کرده و بر چین و روسیه تمرکز کرده است – دولت بایدن در تلاش بوده است تا تأکید کند که توانایی‌های "در افق" برای ردیابی تهدیدات تروریسم ناشی از آن را در آسیای جنوبی حفظ کرده است.
تلاش داعش برای عضوگیری از اقلیت های شمال افغانستان
با این حال، برخی از مقامات امریکایی به طور خصوصی این نگرانی را مطرح کرده اند که با انتقال دارایی های اطلاعاتی ایالات متحده از خاورمیانه و جنوب آسیا، دولت بایدن ممکن است برای ردیابی تهدید ناشی از داعش که به فعالیت در مناطق غیرقابل کنترل در سوریه و جاهای دیگر ادامه می دهد، دچار مشکل شود. .
داعش - خراسان، وابسته به داعش در افغانستان، به حملات خود به اهداف بلندپایه در داخل افغانستان ادامه داده است. حملات داعش ده ها غیرنظامی را از زمان تسلط طالبان در سال 2021، بخشی از تلاش برای تضعیف حکومت طالبان و از بین بردن اعتماد عمومی به تضمین های امنیتی آن، کشته و زخمی کرده است.
در زمان بیرون شدن نیروهای ناتو از افغانستان، داعش یورش بمب گذاری در دروازه ابی را انجام داد که در آن 13 نظامی امریکایی در سال 2021 کشته شدند - آخرین موردی که در طولانی ترین جنگ امریکا جان باختند. بین اواخر سال 2022 و اوایل سال 2023، این گروه به سفارت های پاکستان و روسیه حمله کرد، به هتلی که نمایندگان تجاری چین در آن اقامت داشتند، حمله کردند و انفجاری را در محوطه نیروی هوایی انجام دادند.
یکی از این مقامات گفت: "داعش-خراسان تهدیدی است که ما مطمئناً از منظر عملیات خارجی نگران آن هستیم". اما این یک نوع تهدید اساساً متفاوت از آن چیزی است که ما از القاعده در 11 سپتامبر دیدیم".
مقامات گفتند، که اطلاعات نشان می دهد که داعش-خراسان تحت فشار فزاینده طالبان بوده است و بسیاری از رهبران کلیدی آن در ماه های اخیر از کشور گریخته اند.
این مقام گفت: "اعضای داعش خراسان که در رسانه‌ها، تسهیل‌گری و عضوگیری در حمایت از عملیات‌های خارجی مشارکت دارند، به‌طور فزاینده‌ای به کشورهای همسایه می‌روند تا از کمپین طالبان [ضد تروریسم] فرار کنند".
در همین حال، مقامات گفتند که تهدید القاعده به پایین ترین حد خود در دهه های اخیر رسیده است.
یکی از مقامات ارشد در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: "القاعده در حالت نابودی تاریخی خود و در پایین ترین نقطه" در چند دهه اخیر در افغانستان و پاکستان است و احیای آن بعید است.
این مقام گفت، که حداقل تا حدی به این دلیل است که القاعده یکی از اهداف اصلی خود را از دست داده است: نیروهای امریکایی. ایالات متحده نیروهای خود را از افغانستان در اگوست 2021 خارج کرد و القاعده را بدون "محل آزمایش" برای آموزش جنگجویان و عوامل عملیاتی باقی گذاشت.
این مقام افزود، پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا به کشته شدن ایمن الظواهری رهبر القاعده در اگوست 2022، این گروه بدون "استعداد رهبری" و "هدایت استراتژیک" باقی ماند. طالبان در آن زمان ادعا کردند که نمی‌دانستند ظواهری در کابل پایتخت افغانستان زندگی می‌کرده که امریکا او را هدف قرار داد.
بحث و گفتگو