هند برای نشست سران گروه-20 آماده می شود: چه انتظاری باید داشته باشیم؟

هند قرار است میزبان هجدهمین نشست سران گروه-20 در مرکز همایش "بهارات مانداپام" دهلی نو در تاریخ 9 تا 10 سپتامبر باشد. این نشست رویداد پایانی ریاست یک ساله هند است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، نشست سران گروه-20 در دهلی نو در تاریخ 9 و 10 سپتامبر با حضور هیئت های رهبری از 20 اقتصاد برتر جهان، از آن میان 19 کشور و اتحادیه اروپا (EU) برگزار می شود.
نشست سران گروه-20 در سال 2023: دعوت شدگان و دستور کار
9 کشور میهمان به عنوان "دعوت کنندگان" رویداد بزرگ دهلی نو به این نشست دعوت شده اند:
بنگلادش،
مصر،
موریس،
هلند،
نیجریه،
عمان،
سنگاپور،
اسپانیا
و امارات متحده عربی.
کاخ سفید شرکت بایدن در نشست گروه 20 در هند را تایید کرد
در نشست سران گروه-20 همچنین هیئت‌هایی از سازمان‌های چندجانبه بزرگ مانند: سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول (IMF)، بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی (ADB)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان تجارت جهانی (WTO)، سازمان بین المللی کار (ILO) و هیئت ثبات مالی (FSB) حضور خواهند داشت.
سازوکارهای منطقه ای مانند انجمن 10 کشوری کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN) و 55 عضو اتحادیه افریقا (AU) نیز در این نشست جهانی مهم حضور خواهند داشت.
در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از سوی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه خود در نشست سران حضور خواهد داشت، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز نشست گروه 20 را از دست خواهد داد. وزارت خارجه چین گفته است، که پکن با حضور نخست وزیر لی کیانگ در نشست دهلی نو حضور خواهد داشت.
به عنوان تلاشی هماهنگ برای حمایت از نگرانی‌های کشورهای در حال توسعه جنوب جهانی، ریاست گروه 20 هند با اولویت‌بندی موضوعاتی مانند: امنیت غذایی و کود، اصلاحات بانک‌های توسعه چندجانبه (MDBs) و موسسات برای فراگیرتر کردن آنها، رسیدگی به مشکلات، دستیابی به اهداف توسعه پایدار (SDGs) و انتقال سبز بدهی مشخص شده است.
موضوع ریاست‌جمهوری هند در گروه-20 "واسودایوا کوتومباکام" است، یک عبارت سانسکریت که به "یک زمین، یک خانواده، یک آینده" ترجمه می‌شود.
رهبری هیات روسیه در سران گروه-20 در هند از سوی لاوروف
گروه-20 چیست؟
برپایه مدرک های رسمی، کشورهای گروه-20 یک مجمع جهانی برای پیشبرد همکاری های اقتصادی بین المللی است. اعضای گروه-20 نزدیک به 85 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می دهند، 75 درصد تجارت جهانی را تشکیل می دهند و دو سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند. گروه-20 در سال 1999 در پی بحران مالی آسیا (AFC) به وجود آمد. در آن زمان، این یک مکانیسم گفتگو برای وزیران دارایی و رئیسان بانک مرکزی کشورهای شریک بود.

"در سال 2008، گروه-20 به سطح رهبران ارتقا یافت و به عنوان "مجموعه برتر برای همکاری های اقتصادی بین المللی" تعیین شد. افزایش نفوذ این گروه پس از بحران مالی جهانی (GFC) در سال 2008 اتفاق افتاد".

نخستین نشست سران گروه-20 در نوامبر 2008 در واشنگتن دی سی برگزار شد. همه اعضای گروه-7 و همچنین اعضای اصلی موسس بریکس در گروه-20 حضور دارند. در نشست امسال، اتحادیه افریقا (AU) نیز انتظار می‌رود که به عضویت دائمی گروه-20 در راستای تعهد دهلی نو برای تشدید نگرانی‌های جنوب جهانی در مجامع بین‌المللی مانند: گروه-20 تبدیل شود.
وزیر خارجه هند: اوکراین به نشست گروه-20 دعوت نشده است
گروه-20 چگونه کار می کند؟
برپایه مدرک های رسمی، گروه-20 دبیرخانه دائمی ندارد. این گروه از سوی یک کشور عضو زیر سیستم "ریاست دوره ای" اداره می شود.

گروه-20 می گوید، که اعضا به طور گسترده به پنج گروه تقسیم می شوند. گروه 1 شامل استرالیا، کانادا، عربستان سعودی و ایالات متحده است، در حالی که هند، روسیه، افریقای جنوبی و ترکیه گروه 2 را تشکیل می دهند. گروه 3 شامل آرژانتین، برزیل و مکزیک، گروه 4 شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا و بر اساس گزارش ویب سایت گروه-20، در نهایت گروه 5 متشکل از چین، اندونزیا، جاپان و کوریای جنوبی است.

در کار خود، صندلی گروه-20 از سوی "ترویکا" پشتیبانی می شود، که شامل صندلی پیشین، کنونی و آینده است. زیر ریاست جمهوری هند، تروئیکا متشکل از اندونزیا، هند و برزیل است. ریاست هند بر گروه-20 نخستین موردی است که گروه 20 توسط تروئیکای کشورهای در حال توسعه اداره می شود، روندی که در دوره ریاست جمهوری برزیل نیز ادامه خواهد داشت. پس از برزيل قرار است افريقاي جنوبی رياست گروه 20 را بر عهده داشته باشند. رئیس گروه-20 در درجه اول مسئول "هدایت" دستور کار در دوران ریاست آن است.
گروه-20 از دو مسیر تشکیل شده است - مسیر مالی و مسیر شرپا. مسیر مالی توسط وزیران دارایی فدرال و رئیسان بانک مرکزی اداره می شود. گروه های کاری مختلفی در این دو مسیر وجود دارد که شامل نمایندگانی از وزارتخانه های مختلف گروه های مختلف و همچنین سازمان های بین المللی است.
گروه-20 همچنین شامل "گروه های تعامل" است که به نوبه خود از نمایندگان جامعه مدنی، مشاغل و پژوهشگران در میان دیگران تشکیل شده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در مصاحبه ای با خبرگزاری Press Trust of India (PTI) در آخر هفته گفت، که بیش از 220 نشست در 60 شهر در سراسر هند زیر ریاست گروه 20 هند پس از پایان رسمی ریاست جمهوری در ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

پوتین انتظار دارد اتحادیه افریقا به عنوان یک عضو دائمی به گروه 20 بپیوندد
چه چیزی درباره ای ریاست گروه-20 هند وجود دارد؟
نخست وزیر مودی بارها اعلام کرده است، که هند "منافع" جنوب جهانی را به عنوان رئیس جمهور گروه 20 در اولویت قرار داده است. هند در آغاز دوره ریاست جمهوری خود، نشست صدای جهانی جنوب را که با حضور رهبران و نمایندگان بیش از 125 کشور در حال توسعه برگزار شد، تشکیل داد. هند به عنوان رئیس گروه -20 خواستار "سیاسی‌زدایی" زنجیره‌های تأمین مواد غذایی و کود، "بازارهای انرژی بدون تبعیض" شده و خواستار پیشرفت در "چارچوب مشترک" در مورد درمان بدهی‌ها برای رسیدگی به چالش‌های بدهی است که جهان در حال توسعه را آزار می‌دهد.
دهلی نو همچنین به طور فعال برای نمایندگی و فراگیرتر کردن نهادهای جهانی لابی کرده است. نخست وزیر مودی با رهبری از جبهه، رهبران گروه-20 را برای القای اتحادیه افریقا به عنوان یک عضو کامل گروه-20 در نشست دهلی نو لابی کرده است.

در واقع، کشورهای افریقایی از دستور کار هند قدردانی کرده اند. یکی از سفیر افریقا در هند به اسپوتنیک گفته است، که هیچ یک از ریاست‌جمهورهای گروه 20 به اندازه هند در دوران ریاست خود بر این گروه بین‌دولتی، درباره نگرانی‌های جنوب جهانی پر سر و صدا نبوده است.

سیلوانوف به گروه 20 درباره پیامدهای تحریم ها در برابر روسیه هشدار داد
آیا باید منتظر مدرک نتیجه نهایی در نشست گروه-20 باشیم؟
گنجاندن پاراگراف‌های ژئوپلیتیک بالی در سند نهایی گروه-20 در همه ای نشست های وزیران زیر ریاست گروه-20 هند به این معنی است که تا به امروز یک اعلامیه توافقی وجود نداشته است. اختلافات بر سر درگیری اوکراین میان روسیه و چین از یک سو و بین قدرت های غربی احتمالاً در نشست سران گروه-20 نیز منعکس خواهد شد.
دستور کار جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا برای نشست گروه-20 به روشنی نشان می دهد که رهبران غربی درباره ای اوکراین در نشست سران گروه-20 صحبت خواهند کرد.
به نوبه خود، وزیر امور خارجه هند سوبرامانیام جایشکانکار گفته است، که مناقشه اوکراین، به عنوان یک موضوع ژئوپلیتیکی، موضوعی برای گروه-20 نیست، بلکه شورای امنیت سازمان ملل باید درباره آن بحث کند.
شایان ذکر است که هند پیش‌نویس اعلامیه‌ای را ارائه کرده است که در آن هیچ بیانیه‌ای در مورد "محکوم کردن" روسیه به‌خاطر عملیات نظامی ویژه‌اش وجود ندارد.
هند همچنین از تن دادن به فشار غرب برای دعوت از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نشست سران گروه-20 خودداری کرده است تا مبادا ظاهر او تمرکز را از برنامه توسعه جنوب جهانی دور کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در آخر هفته اعلام کرد، که اگر موضع مسکو درباره ای اوکراین در بیانیه نشست سران منعکس نشود، در نشست سران "اعلامیه ای کلی" وجود نخواهد داشت.

اما همانطور که نخست وزیر مودی در آخر هفته تاکید کرد، هند در دوره ریاست خود در گروه 20 تا به امروز به نتایج قابل توجهی دست یافته است.
این شامل: تصویب "برنامه اقدام" گروه-20 برای تسریع پیشرفت در اهداف توسعه پایدار.
اصول سطح بالای دکن در امنیت غذایی و تغذیه" برای رسیدگی به بحران جهانی غذا؛
اجماع گروه-20 در مورد پل زدن شکاف جنسیتی دیجیتال و افزایش مشارکت زنان در نیروی کار؛
اصول سطح بالای گروه-20 در مورد "هایدروجن سبز" و ایجاد "اتحاد جهانی سوخت های زیستی"؛
توافقنامه گروه-20 برای دیجیتالی کردن اسناد تجاری؛ موافقتنامه ایجاد "مرجع بین‌المللی برای طبقه‌بندی مشاغل"؛
تلاش گروه 20 برای کاهش 50 درصدی تخریب زمین تا سال 2040.
چین با حذف روسیه از گروه 20 مخالفت کرد + ویدیو
آیا تفاوت های هند و چین از گروه-20 پیشی خواهد گرفت؟
یکی دیگر از مسائل مهمی که بر موج های رسانه ای در پیش از نشست G-20 غالب شده است، غیبت احتمالی رئیس جمهور شی در نشست G20 است.
غیبت شی در نشست گروه 20 در شرایطی است که تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده بین ایالات متحده و چین و همچنین بن بست مرزی بین ارتش هند و ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) در شرق لاداخ وجود دارد.
به طور قابل توجهی، شی چین و پوتین، رئیس جمهور روسیه، همراه با نخست وزیر هند، مودی، حامیان اصلی جنوب جهانی و اولویت های توسعه آن بوده اند.
اما تحلیلگران معتقدند غیبت شی تاثیری بر نتیجه نشست نخواهد داشت. سفیر پیشین هند در قزاقستان، سویدن و لتونیا به اسپوتنیک هند گفت، که "بحث‌های اساسی" در مورد موضوعات مختلف گروه 20 پیش از این در نشست های گوناگونی که زیر ریاست جمهوری هند برگزار شده است، انجام شده است.

ساجنهار گفت: "به طور کلی، غیبت رهبران هیچ تاثیری بر سند نتیجه گروه-20 نخواهد داشت. چین تا کنون فعالانه در همه ای نشست های مهم گروه 20 از جمله در نشست وزیران خارجه در ماه مارچ شرکت کرده است".

ساجنهار بر این باور است، که موضع پکن درباره ای مسائل گوناگون باید تا کنون برای دیگر کشورهای همکار گروه 20 "معروف" بوده باشد.
به نوبه خود، رئیس جمهور پوتین هفته گذشته در جریان یک تماس تیلیفونی به نخست وزیر مودی گفت، که روسیه به طور کامل از دستور کار گروه 20 هند پشتیبانی می کند، همانطور که دفتر نخست وزیر هند (PMO) اعلام کرد.
بحث و گفتگو