توافق بر سر تماس های منظم درباره ای مسائل بازرگانی میان وزیران بازرگانی چین و امریکا

توافق بر سر تماس های منظم درباره ای مسائل بازرگانی و اقتصادی یکی از اصلی ترین نتایج نخستین گفت و گوها در پکن بین طرف چینی و وزیر بازرگانی ایالات متحده است.
Sputnik
به گزارش اسپوتنیک، وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین و جینا ریموندو همتای مریکایی اش از تشکیل یک کارگروه برای شفاف سازی فهرست اختلافات بازرگانی دوجانبه خبر دادند و قرار است سالی دو بار در سطح معاونان وزیران نشست های برگزار کنند. دو طرف همچنین مکانیزم تبادل اطلاعات کنترل صادرات را راه اندازی کرده اند، که به گفته وزارت بازرگانی جمهوری خلق چین، به شفاف سازی مواضع یکدیگر و بهبود ارتباطات کمک می کند. وزیران همچنین موافقت کردند، که حداقل سالی یک بار با یکدیگر دیدار کنند.
نیکیتا ماسلنیکوف، کارشناس مرکز فناوری های سیاسی روسیه، در مصاحبه با اسپوتنیک درباره مذاکرات پکن گفت: چین و ایالات متحده قصد دارند به دنبال مصالحه باشند، زیرا خطرات تضعیف اقتصاد جهانی به شدت افزایش یافته است.
مسلنیکوف: روابط تجاری بین چین و ایالات متحده یکی از زمینه های کلیدی برای حمایت از فعالیت اقتصاد جهانی است. بنابراین، نگرانی های ابراز شده در پکن از هر دو طرف قابل درک است. اکنون به وضوح تماس های چین و امریکا در حوزه تجارت تشدید شده است. مکانیسم‌های تعاملی که در نتیجه مذاکرات بیان شد می‌تواند به نتایج مثبت خاصی منجر شود. این ممکن است درجه عدم اطمینان در مورد چشم انداز اقتصاد جهانی را به طور کلی کاهش دهد.
وزیر مالیه امریکا: در چین سمارق های توهم زا خورده بودم
گونگ هونگل گونگ هونگلی، کارشناس انستیتوت روابط بین‌الملل دانشگاه نانجینگ در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: توافقات در پکن کمبود کانال‌های ارتباطی موجود را جبران می‌کند. از زمان آغاز درگیری تجاری بین ایالات متحده و چین، روابط بین دو کشور بسیار متلاطم باقی مانده است. و دلیل این تلاطم محدودیت های یک جانبه امریکا در برابر چین است. همانطور که می بینیم، بیش از یک سال است که این وضعیت با یک تقابل تجاری متشنج ادامه دارد و راه حلی برای این مناقشه که روابط عادی تجاری و اقتصادی دو کشور را به طور جدی مختل کرده است، هنوز پیدا نشده است. از این منظر، این واقعیت که وزیر بازرگانی امریکا شخصاً به چین می‌آید و طرفین بر سر ایجاد کانال‌های ارتباطی جدید و تشکیل یک کارگروه به توافق رسیده‌اند، به نظر من سیگنال بسیار مثبتی برای این کشور و احیای روابط تجاری و اقتصادی بین امریکا و چین ارسال می‌کند.
پیش از این، احزاب فاقد کانال ها و مکانیسم هایی برای تماس های به موقع بودند. این امر امکان پاسخ سریعتر به درگیری های در حال ظهور و اجتناب از موقعیت هایی را که در آن اختلافات فردی و محلی به کل ساختار روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی بین چین و ایالات متحده ضربه می زند، می دهد.
دستاورد سفر وزیر خزانه داری امریکا به چین چه بوده است؟
وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین در نشستی با جینا رایموندو گفت، که چین عمیقاً در مورد سیاست های نیمه هادی ایالات متحده، یارانه های تبعیض آمیز و تحریم ها در برابر شرکت های چینی نگران است. وی در عین حال از آمادگی چین برای تلاش مشترک با امریکا برای ایجاد فضای سیاسی سالم برای همکاری بین محافل تجاری دو کشور و ارتقای تجارت دوجانبه اطمینان داد.
نیکیتا ماسلنیکوف، کارشناس، پیش بینی می کند، که نیمه هادی ها محرک اصلی اختلافات تجاری دوجانبه هستند، اما ممکن است تا پایان سال شاهد پیشرفت هایی در حل این مشکل باشیم.
ماسلنیکوف: از آنجایی که چین مستقیماً مشکل هادی ها را به عنوان یکی از اولویت های امریکایی ها قرار داده است، بنابراین امیدوار است اقدامات متقابلی انجام شود. افزون بر این، اطمینان از آمادگی این کشور برای ایجاد یک محیط سیاسی مساعد برای تجارت، نشان می دهد که چین ممکن است برخی از محدودیت های خود را در پاسخ به اقدامات مشابه امریکا کاهش دهد. طرف چینی احتمالاً موضوع تراشه را آزمایشی برای آمادگی طرفین برای حرکت آرام به سوی کاهش جنگ تجاری می داند. البته هنوز صحبتی از تنش زدایی تجاری و اقتصادی نشده است، اما تلاش برای حداقل ایجاد کانال های ارتباطی در حال حاضر یک عامل مثبت است.
با این حال، به گفته کارشناس گونگ هونگل، ایالات متحده به طور اساسی خط مبنا سخت خود را نسبت به چین تغییر نخواهد داد: مناقشه چین و امریکا در حوزه های سیاسی و اقتصادی سال هاست که ادامه دارد و روابط دوجانبه میان این کشورها در پایین ترین سطح از زمان تأسیس قرار دارد. در این شرایط، ایالات متحده باید کاملاً به وضوح متوجه می شد که سیاست سختگیرانه خود در قبال چین نه تنها نتایج مورد انتظار را به همراه ندارد، بلکه آسیب بسیار زیادی به منافع تجاری و اقتصادی خود وارد می کند. با این حال، با قضاوت بر اساس تعدادی از اظهارات در ایالات متحده، دولت بایدن به هیچ وجه در تلاش برای تجدید نظر در مسیر جهانی از نظر تعرفه بر کالاهای چینی یا سیاست محدودیت های تکنولوژیکی بر چین نیست. افزون بر این، ریموندو (وزیر بازرگانی ایالات متحده) قبل از سفر به چین به کنگره گفت، که در مورد مسائل امنیتی امتیازی نخواهد داد. بنابراین، در پاسخ به تقاضای کنگره برای ادامه سیاست سخت در قبال چین، دولت بایدن احتمالاً در برخی از جنبه‌های صرفاً فنی تغییراتی را اعمال خواهد کرد. به عنوان نمونه، وقتی چین اعلام کرد، که ممنوعیت تورهای گروهی خود را به ایالات متحده لغو می کند، تعداد پروازهای بین ایالات متحده و چین را افزایش داد. پیش از سفر ریموندو، تحریم ها در برابر 27 فرد چینی لغو شد و انگیزه ای برای گسترش روابط تجاری دوجانبه و غیره داده شد. اما سیاست کلی سختگیرانه ایالات متحده در قبال چین اساساً تغییر نخواهد کرد. به ویژه، ایالات متحده به سیاست به اصطلاح "کاهش ریسک" (ریسک زدایی - کاهش وابستگی به واردات و سرمایه گذاری چینی) ادامه خواهد داد.
یادآوری می کنیم، که روز سه شنبه، معاون نخست وزیر چین، هی لایفن با جینا ریموندو دیدار کرد. وی بر آمادگی خود برای تلاش های مثبت و جدید برای حفظ اجماع اقتصادی و تشدید همکاری بین چین و ایالات متحده تاکید کرد. این بیانیه در بخش مطبوعاتی این نشست بیان شد. جینا ریموندو، به نوبه خود، تأیید کرد که روابط تجاری ایالات متحده و چین از مهمترین روابط تجاری در جهان است. وی تاکید کرد، که ایالات متحده هرگز در مورد حفاظت از امنیت ملی مصالحه نخواهد کرد، اما افزود که واشنگتن به دنبال جدایی یا مهار نیست.
بحث و گفتگو